Repül az új CSeries!

iho   ·   2015.02.28. 11:15
cim3

Pénteken helyi idő szerint délelőtt 11-kor Montreal Mirabel repülőteréről végrehajtotta szűzfelszállását a Bombardier új utasszállítója, a már tesztrepülési fázisban lévő CSeries100 hosszabb törzsű változata. A CSeries300 első repülését eredetileg egy nappal korábban szerették volna végrehajtani, de a rossz idő miatt csütörtökön csak egy újabb gyorsguruló tesztet végezhettek a géppel. A csaknem öt órás repülés során a gépet egy CRJ-900-as kísérte.

Megszületett tehát az első igazi, új konstrukciójú ellenfele a nagy gyártók, a Boeing és az Airbus egyfolyosós, keskenytörzsű típusainak. A CSeries100 gyakorlatilag egy kategóriával kisebb, 108–125 utas szállítására alkalmas, vagyis azt a gépnagyságot jelenti, amivel a két igazi ellenfél már gyakorlatilag felhagyott, viszont a most debütáló 300-as, amely a legsűrűbb székezéssel és plusz szárnyfölötti vészkijáratokkal már 160 utast is vihet, valóban konkurenciája a B-737-es és az A320-as gépcsaládoknak.

(fotó: Flightglobal, Andrew Cline)

A Bombardier legfőbb érve épp ez: míg az európai és az amerikai óriásgyártók a kanadaiak beállítása szerint új változataikban is alapvetően több évtizedes konstrukciók, addig a CSeries az a család, amely teljesen új, a mai igények szerint készülő sárkánnyal, hajtóművel és egyéb rendszerekkel száll versenybe a vevőkért, a gyártó ígérete szerint radikálisan csökkentett fogyasztás és károsanyag-kibocsátás valamint zajterhelés mellett.

A második hosszabb törzsű CSeries-példány összeszerelését még ebben az évben befejezik, összesen négy ilyen géppel repülik a programot, miközben a már tavalyelőtt óta ezer órányit tesztelt, de időnként komoly leállásokra kényszerült 100-as alapverzió idén a tervek szerint megkapja a típusengedélyt és az első példányokat átveheti az első üzemeltető. A CSeries300-as sok olyan tesztet nem kell, hogy megismételjen, amelyet az alapváltozattal már elvégeztek, és nyilván a berepülési folyamat is gördülékenyebben zajlik majd, ezért már fél évvel a 100-as után remélik a típusengedély elérését.

Hogy ez a nagyobb altípus az igazi vetélytársa a jelenlegi piacvezetőknek, az az eddigi rendelések megoszlásából is érzékelhető: az eddig 234 gépes állományból 180 a megnövelt kapacitású 300-as. Az üzlet igazából ugyanakkor, mint erre az első kommentárok is rendszerint utalnak, még igazából nem indult be, a CSeries iránti érdeklődés a Boeing és az Airbus egyfolyosós gépeihez képest még alacsony, de a Bombardier vezetői többször jelezték, hogy ha repül mindkét típus, az meggyőzi a hezitáló légitársaságokat.

(fotók: Bombardier)

A Bombardier repülési szekciójának mindössze két hete kinevezett új vezérigazgatója, Alain Bellemare természetesen elégedetten nyilatkozott a 300-as felszállása után, és a fejlesztési folyamat gyorsulását helyezte kilátásba. Ugyanakkor a vezetőváltás maga is azt kellett, hogy jelezze a befektetőknek, a Bombardier-nek új tervei vannak a financiális háttér erősítésére, a cégnek nem fogy el a pénze, és nem fog belebukni az elhúzódó CSeries-programba, amelynek késése eddig legalább két év, az eredeti 3,4 milliárd dolláros fejlesztési költségek már 5,4 milliárdnál tartanak, miközben a cég adósságállománya 5,7 milliárdra emelkedett. Mindehhez képest a jelenlegi rendelésállomány egyelőre közel sem fedezi a típusra fordított eddigi összegeket. Az sem volt épp jó jel, bár a kivezető út egyik esélyét jelentette, hogy a Bombardier leállt vadonatúj kompozit üzleti gépe, a Learjet 85 fejlesztésével.

Egyes lapjelentések szerint a versenytársak, a Boeing és az Airbus részéről egyfajta suttogó propaganda indult, ami szerint azért nem érdemes CSeries-gépeket vásárolni, mert a Bombardier maximum még tíz évig húzhatja, azután viszont belebukik a légiipari szektora, és nem lesz a gépek mögött az üzemeltetést garantáló cég.

A Bombardier szerint azonban ez épp azt bizonyítja, a nagyob gyártók tartanak a CSeries, az igazán modern típus konkurenciájától. Ezzel együtt más elemzők azért is tartják kétségesnek a CSeries üzleti sikerét, mert a gyenge pénzügyi helyzet miatt a kanadai cég nem tud olyan kedvezményeket ajánlani a listaárakhoz képest a vásárlóinak, mint amit a tőkeerős európai és amerikai versenytársak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek