Repülés a Pumák emlékére

Nitsch György sr.   ·   2012.05.30. 15:30
cim

Az immár hagyományossá vált, évenként rendezett Puma Emlék Csillagtúra idén már a 7. alkalommal hozta össze a repülni szerető és emlékezni vágyó pilótákat, ismét Jakabszálláson. A túrára, melynek kiinduló repülőterére 10.00-ig a kiírás értelmében el kellett jutni, a szolnok-szandai repülőtérről terveztük felszállásunkat. Az utunk rendben lezajlott, de már ekkor érezni lehetett az erős hátszélről, hogy a túra folyamán meggyűlik majd a bajunk a szembeszéllel. A borultság 70%-os körül alakult, ami később még növekedett. Ennek ellenére Jakabszálláson sikeresen leszálltunk.

Jakabszállás látképe besiklás közben: a fűre megyünk

Az anyagi gondok sajnos, meglátszottak a programokon, azonban a lényeg nem változott: emlékezni a Veszprémi 101. Puma Vadászezred hősi harcaira, emlékezni e harcok színhelyeire, emlékezni az alakulat hősi halottaira, és nagy-nagy szeretettel körülvenni a még köztünk élő – és sajnos egyre fogyatkozó – veterán Puma pilótákat.


Két egykori Puma-pilóta: Szentiványi János főhadnagy

...és Frankó András hadnagy

Nagy örömmel nyugtáztuk, hogy mindkét, még aktív veterán jó egészségben volt-van köztünk. Az már kevésbé jó hír – bár, hogy élnek, magában az is öröm – hogy a még élők már különböző mértékű egészségromlásuk miatt nem jöhetnek…innen is kívánunk Nekik javulást!

A megjelent veteránok számára kis idejű repülést szerveztek a szervezők, mert hosszabb idejű felszállást, a túra végigrepülését már nem vállalták.

Gyülekező

A szervezők, a kecskeméti Puma Század valamint az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület a már megszokott nagykörös, illetve kiskörös útvonalat tervezték a nagyobb, illetve kisebb teljesítményű repülőgépek számára.

A 10.30-ra tervezett és jelzett „briefing” pontos időben megkezdődött, a pilóták is teljes létszámban a megadott időpontban megjelentek, az eligazítás elmulasztása miatt senkit nem kellett törölni a túra végrehajtói közül. Az eligazítás alapos, az időjárástól a használatos rádiófrekvenciákig mindenre kiterjedő volt.Start előtti előkészítés

A túrára összegyűlt gépállomány igen nagy százaléka könnyű repülőgép volt, így a nagykörre saját navigáció mellett nagykörre 1 gép indult el. A többi gép a kiskörre indult, a már megszokott sebességi lépcsőkben kötelékekre, csoportokra osztva úgy, hogy először a nagyobb sebességűek, majd a legvégén a leglassabbak.

Kisorolás az űtvonalra

Az első kötelék 11.30-kor szállt fel, majd 5 perces időlépcsőkben következtek a többiek, a hatodik kötelék 12.00-kor hagyta el Jakabszállást.

A túrát leginkább nehezítő tényező a pont a felszállások időszakában megerősödött és lökésessé váló É-K-i szél volt.

Ennek következtében megnyúlt az első fordulópont, a kecskeméti bázis elérése, és a bázis fölötti alacsony áthúzás teljesítése.

Tiszai tájkép kurzuson

Végül is a feladatot minden kötelék rendben végrehajtotta, majd Szolnok, a szandai rét következett, ahol a földön eközben vitorlázórepülő verseny előkészületei folytak. Szép látvány volt a felsorakozott mezőny, ahol is információim szerint utánunk fél órával kezdetét vette a verseny. Hozzájuk nem igazán volt kedves az időjárás.

Szép sorban a Pelikán Vitorlázórepülő Verseny mezőnye.

A Szolnok-Szanda utáni kiválást követően áthúztunk a szolnoki bázis  fölött, ismervén az ottani viszonyokat, „középmagasan”, majd 2000 lábas utazó magasságot elérve ráfordultunk a következő fordulópont, Tiszaug irányára.

Leszerelése után Tiszaug polgármestere volt, és a tiszaugi temetőben nyugszik Hegedűs „GEGE” Ernő alez., aki a kecskeméti MiG-29-es PUMA század parancsnokaként teremtette meg a PUMA Emlék Csillagtúra hagyományát. 2007-ben bekövetkezett váratlan halála pótolhatatlan veszteség mindannyiunknak.

Hegedűs GEGE Ernő alezredes, a volt MiG-29-es PUMA század egykori parancsnoka

2008 óta a PUMA emléktúrák fordulópontjai között a tiszaugi temető is szerepel. Tiszaugot elhagyva Bugac fordulópont érintésével fordultunk rá Jakabszállás irányára, ahol is a kötelékek sikeresen végrehajtották a leszállásokat, és a túra légi része eseménymentesen lezárult.

A leszállások végrehajtása, a „debriefing” után elkezdődött a találkozások, a vidám beszélgetések, a földi programok és a kulináris élvezetek időszaka. Ismét találkozott sok jó barát, repülő cimborák beszélgetések és koccintások mellett múlatták az időt. Nem szabad elfeledkeznünk a programban résztvevő földi „alakulatokról” sem: nívós programmal jelentek meg a makettezők, szép és sokrétű tematikájú makettjeikkel. És kint a szabad ég alatt az RC modellezők fergeteges repüléseikkel mutatták be az RC-repülés magasiskoláját.

Gépek és makettek a hangárban

Mire véget érőben volt a nap, mintha tréfálkozna, az ég is kiderült. A résztvevő gépek nagy része hazatért honi bázisára. Mi is újra felszálltunk, és egy alacsony elköszönéssel felvettük a szolnoki irányt, részünkről a 2012. évi Puma Emlék Csillagtúra befejeződött.

A szervezés mintaszerű, profi munka volt, és ezért külön díjat érdemelne mindenki, akinek ebben része volt. Köszönet érte!

Kapcsolódó hírek