Ritka képek egy ritkaságról
A budapesti helyiérdekű (és rövid ideig az FVV, a Fővárosi Villamosvasút) talán legérdekesebb utasszállító járműve volt a mindössze tíz példányban elkészült PXII sorozatú pótkocsi. A járműveket a győri Magyar Waggon- és Gépgyár készítette 1928-ban, kifejezetten a nagytétényi vonalra. Ezek voltak a HÉV (és a 3800-as pályaszámú Szellem-pótkocsit leszámítva) az FVV első négytengelyes mellékkocsijai. Habár szem előtt voltak egészen 1970-es selejtezésükig, viszonylag kevés fénykép ismert róluk. A fortepan.hu legújabb frissítésében szereplő képek között van gyári, Budafokra szállításkor készült, és beltéri fénykép is.
A hosszú (közel 14 méteres), hét méter fölötti forgócsaptávú kocsik kényelmes utazási élménnyel kecsegtették az utasokat, olyannyira, hogy – habár fapadosok voltak – a Pullman becenevet kapták. A P XII pótkocsik párosával, M IV típusú motorkocsival vontatva közlekedtek a Körtér és Nagytétény között.
Amikor a HÉV-et a nagyvasút vette át, 1952-ben, a budafoki vonalcsoport a Fővárosi Villamosvasúthoz került át. A vontatási feszültség a külső szakaszon 1000 volt maradt, így a járműállomány is nagyjából változatlan volt, azonban eddigi HÉV-es pályaszámaik helyett villamosvasútit kaptak. A tíz P XII-est először a 4720–4729-es, majd a 4220–4229-es csoportba sorolták. 1958-ban, a BHÉV újjáalakulásakor ismét csak a számozás változott, a járművek végül a budafoki vonalcsoport végleges átadásával, 1963 elején változtattak honállomást. Még hét évig közlekedtek a Határ út és Csepel között, majd szinte a teljes sorozatot leselejtezték. A 3210-es pályaszámú kocsi Szentendrén várja felújítását, két másik forgóvázat pedig a 8330-as pályaszámú sínszállító kocsihoz használtak fel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!