Rusztikus repülési élmény az inuitokhoz

Csakhogy az utolsó mentsvárak egyike, az Air Inuit is hamarosan kivonja Boeing 737-200-asait a forgalomból.
A földkerekség repülőgép-flottáinak folyamatos és feltartóztathatatlan homogenizálódásával a flightradar lassan elveszti egyik keresőfunkcióját: még néhány éve is az összes földrész légterében találkozhatott a böngésző a mára már letűnt korok aktív utasszállítóival. Mostanra azonban az utolsó fecske Volotea Boeing 717-200-asainak kivonásával Európa éppolyan izgalommentessé vált, mint a Távol-Kelet, és például egy-egy McDonnell Douglas MD-82 (Fokker 100, Avro RJ 80/100, Boeing 727) keltette, a felfedezéssel járó kellemes izgalomért olyan zárványok fölé kell a képernyőn a kurzort navigálni, mint például Irán, vagy Észak-Amerika/karibi térség.
Vintage-szempontból Kanada légiforgalmát is érdemes nyomon követni, hogy mást ne mondjunk, három légitársaság is üzemeltet Boeing 737-200-asokat, illetve 737-es klasszikusokat (-300, -400). A legtöbb 200-as a montreali székhelyű, a világ második legnagyobb területű országának északi régióba repülő Nolinoré, majd jön az öt 737-200-assal büszkélkedő, Nunavikban, Québecben és Nunavutban kanadai belföldi személyszállítást, charter- és teherszállítást végző Air Inuit. Ám amíg a Nolinor még bővíti is 200-as flottáját – a légitársaság közlése szerint jövőre érkezik a kilencedik... –, addig az Air Inuit leépít, és a tervek szerint átáll a 737-800-asok üzemeltetésére.
Egyelőre nem eldöntött kérdés, hogy a váltótípus képes lesz-e maradéktalanul ellátni azokat a feladatokat, amiket a jelenleg a távoli inuit közösségeket a pelenkától a burgonyachipsen át a 3d-s nyomtatóig ellátó 200-asok. Bár a leendő 800-asok ugyanúgy convertible, vagy combi kiadásúak, azaz teher- és/vagy utasszállítóként is megállják a helyüket, mint a rusztikus utazási élményt nyújtó Boeing 737-200 C-k, utóbbi típus már bizonyított. A repülőgép esztétikája ugyan megosztó, de abban nincs vita, hogy rendkívül strapabíró. Pratt & Whitney JT8D sugárhajtóművei fel- és leszállás közben a kilencven decibelt meghaladó zajt keltenek a kabinban, konfigurációtól függően akár 112 utast vagy 16 ezer kilogramm súlyú rakományt képes szállítani, arról nem is beszélve, hogy a kő, jég és egyéb törmelékektől védelmet nyújtó „szettjének” köszönhetően kavicsos reptereken is leszállhat.
A (Nolinorhoz hasonlóan) nem véletlenül veszik rendszeresen igénybe az Air Inuit szolgáltatásait a sarkkör közelében bányászati feltárást végző kisebb-nagyobb társaságok – egy-egy 200-C-s küldetés során például 25 szakember és egy 13 tonnás berendezés lehet légiúton a helyszín közelébe szállítani. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy a hubként működő, a Povungnituk folyó torkolatánál, a Hudson-öböl partján fekvő bázisrepülőtér futópályáját a közeljövőben átépítik és meghosszabbítják.
Az avGeek-ek mostanában a szokásosnál is sűrűbben keresik fel Montrealt, ahonnan az Air Inuit a távoli célállomásokra repül. Egyrészt még szeretnének a magasba emelkedni a negyvenpluszos gépek valamelyikével, másrészt mert nem mindegy, hogy milyen áron jutnak ehhez az élményhez. Eredendően ugyanis egy oda-vissza Montreal–Puvirnituq repülés az Air Inuittal négyezer (4000) kanadai dollárba kerül, ugyanazzal géppel tovább, La Grande-ig (majd ezzel a lendülettel vissza) utazva viszont már csak ötszáz dollárt kell fizetni. Ennek az a magyarázata, hogy a quebec-i kormány februárban elindította regionális légi hozzáférési programját (regional air access program, RAAP), és így a magánszemélyek, nonprofit szerveztek és diákcsoportok tagjai 50–85 százalékos kedvezménnyel vehetnek repülőjegyet összesen hét légitársaság bizonyos járataira. (A társaságok között nincs nevesítve a Canadian North és a Nolinor...)
Sietni nem kell, az „akció” 2027 márciusában ér véget. Vagy mégis? Hiszen a 737-200-asok dísze az Air Inuitnál az év végén lejár...
(Nyitóképünkön: Boeing 737-200-asok az Air Inuit égisze alatt. Québec hozzávetőlegesen 15 800 inuitnak ad otthont, és szinte mindegyikük Nunavikban él. Ezért a légitársaság nevét az inuktitut nyelv nunavik nyelvjárásában, azaz Nunavimmiutitutül is feltüntetik a gépeken)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!