Saját szárnyakon Irakban

iho/repülés   ·   2011.10.06. 18:00
nyito

A század a Tikrit Légitámaszponton kezdi meg a leendő vadász-, helikopter- és szállítógép-pilóták alapképzését. A növendékek itt a világon sokfelé népszerű turboprop oktatógép, a Beechcraft T-6A Texan II pilótafülkéjében teszik meg az első iskolaköröket. Abban, hogy mára már 11, teljes jogosítással rendelkező iraki oktatópilóta legyen a századnál, nagyon sokat segített a közös munka az Amerikai Légierő 52. Expedíciós Kiképző Századának tagjaival. Most azonban elköszönnek az amerikai kollegák, barátok: szeptember 5-én repült utoljára amerikai pilóta a 203. század gépével. Az iraki század már minden oktatói feladatra és a műszaki háttér megteremtésére is alkalmas: a közel két éves munka meghozta gyümölcsét., mondta Andy Hamann, az amerikai 52. század parancsnoka.

Amerikai-iraki T-6 Texan II-kötelék Irak felett <br>(fotó: af.mil)

Az amerikai pilóták az alapoktól kezdték el a 203. század felépítését. A kiválasztott iraki pilótákkal először az alapképzést, majd a típusátképzést és végül az oktatói képzést hajtották végre. A század még 2009. december 16-án kapta meg az első T-6A Texan II-eseket, s két hét múlva már meg is kezdték a kiképző repüléseket. Egy évvel később a 203. század parancsnoka, Hamid alezredes lett az első, minden képesítéssel rendelkező iraki T-6A kiképző pilóta. Ehhez közel 18 hónap alatt 280 repült óra kellett, repülőgépen és szimulátorban. S persze annak a több mint 50 amerikai kiképzőnek pilótának a munkája, akik a 21 hónap alatt megfordultak az 52 századnál. A század célja, hogy a 15 géphez két-két kiképzőpilóta álljon hadrendbe. Az első iraki növendék pilóták képzése már megkezdődött, és a tervek szerint további 15-20 pilótajelöltet fogad majd a század még 2011-ben.

Afgán-amerikai-magyar személyzet a felszálló Mi-17-esen <br>(fotó: Mi-17 AMT)

Az amerikaihoz hasonló mentorálási, tanácsadási, képzési programban a Magyar Légierő is részt vesz. Afganisztánban két Légi Kiképzést-támogató Csoport (Air Mentor Team – AMT) működik. Kabulban a Mi-35-ös harcihelikopter-típus pilótáit és műszakijait segítik amerikai és cseh partnerekkel együtt, illetve számos alkalommal aktív műveletben vettek és vesznek részt afgán pilótákkal együtt dolgozva. A Herat tartományban lévő Shindand repülőterén Mi-17 szállítóhelikopter kiképzést hajtanak végre a szintén Szolnokról érkezett katonák, amerikai és olasz együttműködőkkel.

Készülés a felszállásra <br>(fotó: af.mil)

A Beechcraft T-6 Texan II-es a svájci Pilatus PC-9-es típusára alapul, az amerikai igényeknek megfelelően átalakítva. A gép különböző változataival az amerikai légierő alapképzését, a kétüléses támadógépek (például az F-15E Strike Eagle) navigátor/rendszerkezelőinek alapképzését, illetve a haditengerészet alap- és haladó képzését végzik. A 4+ és 5. generációs gépekre már nem illik analóg műszerekkel készülni: a T-6B és T-6C változatok már digitális, színes LCD-kijelzős műszerfallal, HUD-dal, és többfunkciós gázkarral (HOTAS) várják a növendékeket. A típus jelentős exportsikereket tudhat a magáénak. CT-156 Harvard II néven a Királyi Kanadai Légierő kiképzőgépe, de az amerikai légtérben, amerikai felségjelzéssel a német Luftwaffe, a Görög Légierő (mely a 25 T-6A alapváltozaton kívül T-6NTA néven 20 darab felfegyverzett, könnyű támadógépet is vásárolt), az Izraeli Űr- és Légierő (20 darab T-6A Efroni) és Marokkó légiereje (24 T-6C) is használja az Iraki Légierőn kívül.

Kapcsolódó hírek