Segélyezett gőzös

iho/vasút   ·   2012.09.10. 12:39

Az egykoron a Déli Vasút állagába tartozó, ma már a nosztalgiaflottát erősítő 109.109-es gőzmozdony lefúvató váltójának tömítőlencséje vált tömörtelenné Vác állomáson. A hiba miatt a tüzet le kellett dobni, a gőzös így üzemképtelenné vált. A szerelvényért a 424-es Bobó és a 334-es Szergej párosa érkezet, míg a zöld paripát az egyes Nohab vitte vissza honos fűtőházába.

A pórul járt paripa a parkban<br>(fotók: Urbán Attila)

A lefúvató váltó feladata az, hogy a kazánból (valamint a vízstisztítóból és az előmelegítőből) az ott összegyűlt iszapot eltávolítsa. A lefúvató váltó leggyakoribb hibája a tömörtelenség, ami általában kazánmosás közben észlelhető, és ezt akkor javítani is kell. Azonban ha a hiba vonattovábbítás közben jelentkezik, a kazánban olyan mértékű vízvesztés következhet be, melyet már nem lehet pótolni. Ez a kazán és a mozdony súlyos sérülésével, szélsőséges esetben akár kazánrobbanással is járhat. Ilyenkor tehát a lángboltot azonnal le kell törni, a tüzet le kell dobni. A gőzös pedig ettől kezdve önerőből nem képes megmozdulni.

A segítség hat tengelyen érkezik

A hiba javítása a hideg gépen már könnyen elvégezhető, így a 109,109-est nem kell majd sokáig nélkülözni a nosztalgiavonatok éléről.

Kapcsolódó hírek