Semmi jele az e-útdíjnak
Még semmi jele sincs az elektronikus, vagyis a használatarányos útdíj tervezett 2013-as bevezetésének, pedig ismerve a magyarországi közbeszerzési gyakorlatot és a pályázatok utóéletét, már most ki kellene dolgozni a tendert. A fejlesztési tárca a beruházást firtató kérdésekre nem reagált, írja az Index és a Napi Gazdaság.
A szakemberek szerint az új rendszer igazságosabb lesz, ám a tehergépjárművek útdíjköltségeit növeli (először a teherforgalomban akarják bevezetni az új rendszert). Nemzetközi összehasonlításban is indokolt lehet a díjnövelés, mert Magyarországon viszonylag alacsony a tarifa. Például az egynapos "matrica" 3000 forintba kerül, ezért teljes sztrádahasználat jár, miközben Szlovákiában vagy Svájcban kilométerenként 0,08 eurót (275 forint/euró árfolyam mellett 22 forintot) fizetnek. Így egy Hegyeshalom−Szeged utazás 7480 forintba kerülne. Van, ahol még ennél is drágább az útdíj, Ausztriában például legalább 0,145 eurót kell fizetniük a tehergépjárművek után, s körülbelül ilyen a tarifa Németországban és Franciaországban is.
Az európai országokban néhol idő-, máshol kilométer-alapú a díjszámítás, az utóbbit alkalmazza szomszédaink többsége is. Egyedül Romániában működik az ittenihez hasonló rendszer, ott azonban nem csak az autópályák és a kiemelt főútvonalak díjkötelesek.
A szállítmányozók az útdíj mértéke mellett vélhetően az üzemenyagárak és a távolság alapján választanak nemzetközi útvonalat. A külföldi teherautósok előszeretettel használják a magyarországi utakat, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. elmondta, hogy a D2, D3 és D4 kategóriákban a heti és a napi e-matricákat nagyobb arányban vásárolják külföldi rendszámú járművekre, mint hazaira.