Shoreham-tragédia: öreg gépeknek tilos a műrepülés

iho   ·   2015.08.25. 16:15
cim2

A gép egy korábbi airshow-n. A pilóta idén legalább húszszor repülte ezt a programot különböző bemutatókon

Meglehetősen drasztikus, de ésszerű döntésekre jutott az Egyesült Királyság légügyi hatósága a hétvégi airshow-baleset nyomán. Mint arról beszámoltunk, Brighton közelében Shoreham repülőterén egy, az ötvenes években gyártott és általános vélemények szerint tökéletes állapotban lévő Hawker Huntert pilótája valamilyen okból nem tudta kivenni egy loopingból, és a gép a reptér közelében lévő forgalmas közúti kereszteződésbe csapódott, a halálos áldozatok száma mostani közlések szerint tizenegy.

A CAA (Civil Aviation Authority) komoly megszorításokat rendelt el, miközben a döntések mögött azért érezhető az a törekvés is, hogy az Angliában olyannyira népszerű, szinte minden hétvégén valahol rendezésre kerülő repülőnapokat ne kelljen lemondani, és a közönség se veszítse el a kedvét ezek látogatásától.

Kiemelték a törzsdarabot, nem találtak további áldozatokat<br>(fotó: Eddie Mitchell)

Az érintett típus repülését mindenesetre egyelőre teljesen letiltotta a hatóság, ugyanakkor az oldtimer sugárhajtású gépeknek mostantól további intézkedésig tilos a műrepülés („high energy” aerobatics). Ezeket a gépeket a Hunteren kívül a hatóság nem tiltja el a repülőnapokon való fellépéstől, megjelenésük azonban csak áthúzásokra korlátozódik.

A CAA ezen túl további kockázatelemzéseket végez a civil airshow-kkal kapcsolatban, és külön vizsgálja, milyen biztonsági körülmények között zajlott a Shoreham repülőnap. A repülőnapon szereplő gépeken a hatóság külön alapos műszaki felülvizsgálatot is elrendelt.

Percekkel a baleset után

A rendelkezések mind a polgári repülési hatóság alá rendelt gépekre és rendezvényekre vonatkoznak, vagyis a RAF most rendszerben álló gépeinek fellépéseit mindez nem érinti, például a Vörös Nyilak is bemutathatják a maguk programját illetve a Királyi Légierő más gépeinek nyilvános repüléseit. Valamiféle teljes tilalom azért is lenne most különösen fájdalmas, mert ezekben a hetekben sokfelé tartanak rendezvényeket az Angliai csata évfordulóján, és a megemlékezések főszereplői természetesen a repülők és pilóták, akiknek köszönhető, hogy 1940-ben Hitler kénytelen volt lemondani a szigetország megszállásának tervéről.

Az viszont érdekes momentum, hogy lapinformációk szerint Shoreham szervezői évről évre megpróbálkoznak a Red Arrows meghívásával, de a kötelék illetékesei ezt évről évre visszautasítják, épp repülésbiztonsági megfontolások miatt. A RAF képviselője megerősítette, hogy az itt rendelkezésre álló légtér nem elég nagy a kötelék bemutatójához, de egy Hunter egyéni repüléséhez megfelelő, tette hozzá.

2002, Lvov

A CAA döntésével kapcsolatban a Flightglobal megjegyzi, hogy ami Shoreham repülőterén illetve környékén történt, a legsúlyosabb airshow-baleset volt az Egyesült Királyságban 1952 óta, amikor egy de Havilland DH.110-es, amelyből a haditengerészet számára a Sea Vixen harci gépet fejlesztették, nagysebességű áthúzás során lezuhant a Farnborough szalonon, ennek a balesetnek huszonkilenc néző esett áldozatul a gép kétfőnyi személyzete mellett. Azóta viszont egyetlen olyan baleset sem történt a szigetországban, amely nézők életét követelte volna. A legsúlyosabb airshow-baleset egyébként 2002-ben Ukrajnában történt, ahol egy kétüléses Szu-27-es egyenesen a nézők közé csapódott egy alacsonyan végrehajtott figura közben, hetvenheten haltak meg és több mint ötszáz volt a sebesültek száma. Ugyancsak félelmetes balesete volt a Frecce Tricolori olasz köteléknek a németországi Ramsteinben 1988-ban, hatvanhét halottal.

1988, Ramstein

Shoreham halálos áldozatainak száma feltehetően már nem nő, mert – a korábbi aggodalmakkal ellentétben – a gép roncsai alatt nem találtak újabb holttesteket. Ugyanakkor a becsapódást követő robbanás és tűz miatt az áldozatok azonosítása is csak lassan folyik.

Az ügyben a vizsgálat többek jóslata szerint alapos és hosszú lesz, bár az talán viszonylag gyorsan kideríthető, működött-e a gép hajtóműve a becsapódás pillanatában. A műszaki hiba lehetősége mellett a vizsgálat kiterjed az olyan tényezőkre is, mint a meteorológiai körülmények, az erős oldalszél.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.