Sínek java: befutott még két új CAF

A járművek a hét elején érkeztek meg a fővárosba. És igen, az illetékesek annak ellenére rendelték meg a baszkokat, hogy tudván tudták, szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, ám tíz éve még rózsás volt a helyzet, semmi sem utalt arra, hogy a szükséges infrastrukturális átalakításokra ne lenne forrás.
Még mielőtt a 2275-ös és 2277-es pályaszámú jövevényekre térnénk át, a CAF-ok megrendelésekor a BKK tervezett is a Helyreállítási Alap uniós forrástervében meghatározott, a célra felhasználható összeggel, amihez azonban a későbbiekben, a jogállamisági viták miatt Magyarország nem jutott hozzá. Az érkező summa 51 villamost egy, a közelmúltban hozott döntés nyomán a kormány egy másik uniós alapból ugyan kifizeti, ám a kapcsolódó beruházásokra nincs forrás, illetve ami van, azt az Unió befagyasztotta.
A BKK a tárgyban megfogalmazott közleménye szerint mindez a következőképpen hangzik: „…(a BKK) a CAF-villamosok beszerzését és forgalomba állítását az infrastruktúrafejlesztéssel együtt tervezte, hiszen ez elengedhetetlen a járművek megfelelő üzemeltetéséhez. Ennek megfelelően az infrastrukturális fejlesztések (vonali fejlesztések, kocsiszínek) is bekerültek az RRF-forrás helyreállítási tervébe a hozzá kapcsolódó forrással összesen 96,4 Mrd Ft (nem vállalati kifejezésmód szerint: milliárd forint. A szerk.) értékben, amiről kormányhatározat is született (1495 /2021. (VII.23.). A BKK és a BKV előkészítette az infrastruktúrafejlesztéseket az EU-források fogadására azért, hogy a munka azonnal elindulhasson, ha a társaságok megkapják a korábban ígért forrásokat.
Minden egyes beérkező CAF-fal válik egyre szűkösebbé a rendelkezésre álló hely a remizekben – emlékeztetnénk arra, hogy a villamosok fő bázisa, a Budafok kocsiszín annak idején átépült, a Száva is előnyére változott, több viszonylatukon átépültek a peronon, és így tovább. Az infa-módosítási folyamat azonban források híján most megrekedt, ám ettől függetlenül 2026 végéig kétötödére növekedhet a modern, alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban.
A legújabb CAF-ok a spanyolországi gyártóüzemből indulva, közúti és tengeri szállítással jutottak el Budapestre. Észak felől érkeztek: a szerelvényeket szállító méretes trélerek Parassapusztánál lépték át a magyar–szlovák határt, majd érkeztek meg Budapestre. Ezt követően megkezdődött a részletes műszaki ellenőrzésük és a beüzemelésük. A folyamat része többek között a biztonsági és komfortfunkciók – fékek, ajtók, utastájékoztatás, klímaberendezés – alapos vizsgálata, ezt követően próbafutások várnak a vadonatúj villamosokra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!