Szabad repülés akár 1300 kilométeren: bővül a HungaroControl kezdeményezte rendszer
Free route már Szlovákia felett is, felkészül Moldova, Lengyelország és Litvánia, hogy a Fekete-tengertől a Balti-tengerig a legoptimálisabb legyen a gépek útvonala.
Magyarország, Bulgária és Románia után Szlovákia is csatlakozott a HungaroControl koncepciója alapján megvalósított délkelet-európai szabad légtérhasználathoz (SEE FRA – South East Europe Free Route Airspace). Így létrejött Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere, amelyen a hét minden napján és a nap 24 órájában korlátozások nélkül, a legrövidebb útvonalon haladhatnak át a repülőgépek. A SEE FRA-hoz jövőre a lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldova is csatlakozhat, olvasható a HC szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.
Portálunk 2015 óta kíséri figyelemmel a folyamatot, amelynek kezdőpontja az volt, hogy Európában elsőként a HungaroControl törölte el Magyarország felett a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az új forgalomszervezési koncepció (Hungarian Free Route, HUFRA) lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken, illetve a számukra legkedvezőbb be- és kilépési pontokkal, szükségtelen törések nélkül közlekedhetnek a repülőgépek. Akkor azt lehetett tudni, hogy az Európai Bizottság rendelete értelmében a szabad légtérhasználat, azaz a „free route” bevezetése 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lenne a léginavigációs szervezeteknek.
Ahogy a mostani közlemény sorolja, 2019 novemberében a bolgár és a román légi navigációs szolgálat is csatlakozott ehhez a forgalomszervezési koncepcióhoz, idén január végétől pedig Szlovákia légterében is a nap 24 órájában alkalmazzák azt. Ezzel Európa érintett részén a légi forgalmi irányítók már 1300 kilométeren tervezhetik a lehető legoptimálisabb repülési útvonalakat.
Már az első bővítéskor fontos volt tudni, hogy mivel a free route koncepció bevezetésére nincs egységesen kidolgozott eljárás, és a már bevezetett koncepciók között is jelentős eltérések vannak, a projekt nagymértékben támaszkodik a HungaroControl HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) bevezetése során megszerzett tapasztalataira.
Ami a mostani módszereket illeti, a közlemény kiemeli: „a SEE FRA részeként egy innovatív, moduláris koncepciót is javasoltak hazánk légiforgalmi szolgálatának szakemberei, amely az együttműködés további bővítését teszi hatékonyabbá. Ennek lényege, hogy a szomszédos országok irányítóinak az óriási útvonal-adatbázisok helyett elegendő néhány előre megadott navigációs pontot megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez.”
A koronavírus-járvány előtti forgalmat alapul véve, a délkelet-európai szabad légtérhasználat alkalmazásával egy év alatt több millió kilométerrel csökkenhet a járatok által megtett út hossza, ami egyúttal tízezer tonnával kevesebb üzemanyag-felhasználást és tekintélyes mértékű kibocsátás-csökkenést jelent, teszi hozzá a HC, és jelzi: a SEE FRA-hoz a tervek szerint 2022 februárjában Moldova, Lengyelország és Litvánia is csatlakozhat. Ezáltal pedig a Balti-tengertől egészen a Fekete-tengerig szabad útvonalon közlekedhetnek a légi járatok.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!