Szabadság híd: a Combinók és a hannoverik kipróbálták, de jönnek a többiek is!

Vörös Attila   ·   2024.04.03. 15:30
0941_XT201224_240403_

Az éjszakai órákban a következő napokban lezárásra kell számítani, az összes budapesti villamostípussal elvégzik a próbaterheléseket a hídon.

Régi adósságot törlesztenek a Szabadság hídon a napokban: április 2. éjszakáján elkezdődtek a híd terheléses mérései. A műszaki egyetem hidászai éjszakánként vonulnak fel a műtárgyra, a BKV pedig az utolsó 47-es villamos elcsörömpölése, azaz már éjfél után érkezik meg a hídra a napi menetrend szerinti villamostípusokkal. A kocsikban az utasok homokzsákokkal pótolják, azaz a tömegüket így modellezik. A zsákszámot elnézve, rendkívül tömött villamosokra számítanak a szekemberek! A mérésekre két okból is szükség van. Az egyik, hogy a Szabadság híd második világháborús felrobbantása, majd helyreállítása után, jó nyolcvan éve sem végezték el ezeket a komplex méréseket.

A hídon a villamosoknak 30 km per órás sebességkorlátozásuk van, de a mérések során a 40-es tempót is el kell érni, ezúttal ez engedélyezett. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

A másik, hogy az Újbuda–Újpest villamostengely újbóli napirendre kerülése miatt újra előttünk van a régi probléma, ami szerint csak a Ganz-gyártmányú villamosok mehetnek át különösebb korlátozás nélkül a hídon. Az elsődleges probléma a szerelvények tengelyterhelése, a rövid CAF-ot például ez zárja ki a jelenlegi szabályozás szerint. Szintén probléma, hogy a vágányok nagyon közel vannak egymáshoz a hídon, ami ellen ellenmenet-kizárással, vagy a tükrök behajtásával lehet védekezni – egyik sem valami előremutató és elegáns. A Deák tér és a Lehel tér közt visszaépíteni szándékozott régi-új villamosösszeköttetés, a Pesti fonódó járműigénye tehát továbbra is erősen kérdéses.

Rendkívül szűk a hely a hídon és a levezető szakaszokon is. A jelzőlámpa árnyékoló műanyagjait a Hannoveri villamos visszapillantó tükre bontotta le, az anyagi kár minimális, de jól jelzi az eset, hogy óvatosan kell közlekedni

A Szabadság híd próbaterheléseinek sorát kedden éjszaka egy Combino és egy TW6000-es villamossal kezdték meg. Mindkét villamos mindkét vágányon végighaladt a hídon különböző sebességekkel, a mérnökök pedig a híd lehajlását mérték és regisztrálták. A méréssorozat folytatásában jön majd CAF, Tatra és még UV villamos is. Az éjszakai mérések során a hidat lezárják az autóforgalom elől, a konkrét mérésekkor, tehát amikor villamos halad a hídon, akkor pedig a Gellért és a Fővám téren is leállítják néhány percre a forgalmat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek