Szakmailag megalapozatlan a régiós Volánok összevonása?
Szakmailag megalapozatlannak tartják a Volán-társaságok összevonását a Zala Volán Zrt. szakszervezetei, ezért azt kérik a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, hogy vessék el az összevonás szándékát – közölte a szövetség.
A minisztérium szándéknyilatkozata szerint a mostani 24 Volán céget hat-nyolc társaságba vonnák össze. A Zala Volán Zrt. szakszervezetei szakmailag megalapozatlannak tartják a Volán-társaságok régiós összevonását, szerintük az integráció nem eredményez sem minőségi sem gazdaságossági javulást.
A zalai szakszervezetek Völner Pál államtitkárhoz csütörtökön eljuttatott levelükben emlékeztetnek arra, hogy négy évvel ezelőtt a politikai és szakmai ellenállás hatására a szervezeti összevonás helyett együttműködésre épülő régiós konzorciumi forma jött létre, amelynek alapjai most is megvannak, és a célkitűzéseknek is megfelelnek.
Az érdekvédők szerint markánsabb megtakarítás csak „működési és szolgáltatásbeli zavarokat előidéző” létszámleépítés árán valósulhat meg. Az „ingerküszöböt messze meghaladó” 1900 főt érintő létszámleépítés jövőre mintegy ötmilliárdos költségmegtakarítást eredményezne. További megtakarítások viszont járatszűkítésekkel sem érhetők el, ugyanis a városi tömegközlekedés tavalyi három-kilenc százalékos járatcsökkentése és a folyamatos teljesítménykivonás már így is elégedetlenséget váltott ki a szolgáltatást igénybevevők körében – közölte a szakszervezet.
Az évek óta „bizonytalanságban és jövőkép nélküli állapotban tartott cégcsoport” azért tud szervezetten, stabilan működni, mert a szakemberek és a munkavállalók döntő többsége elkötelezett munkát végez – olvasható a Zala Volán Zrt. szakszervezeteinek levelében.
Figyelmeztetnek arra is, hogy az összevonás hatalmas előkészítő, szervező munkát és több milliárdos költségcentralizációt igényel. A különböző kondíciójú cégek integrációja számos, még előre nem látható problémakört is előidézhet. A 24 Volán csoport eltérő foglalkoztatási szabályainak, bérszerkezetének, valamint informatikai rendszerének összehangolása az átalakításra tervezett fél évnél jóval több időt igényel.
A Zala Volán Zrt. szakszervezetei érdekeltek a minőségi szolgáltatást nyújtó, hatékony közösségi közlekedés megteremtésében, ezért azt kérik a szaktárcától, hogy vessék el az összevonás szándékát, a cégcsoport jövőjéről pedig kezdődjön el egy érdemi, konstruktív szakmai párbeszéd – áll a szakszervezet közleményében.