Száznyolcvan busz helyett öt, félig kész váz

iho   ·   2017.08.25. 11:15
00kicsi

A történet az egyébként is nehézkesen induló metrófelújítással kezdődött. A fővárosnak nagy szüksége van a pótlást ellátó autóbuszokra, emellett az Ikarus 200-as sorozat buszainak fokozatos kivonása (hivatalosan már csak tartalékállományban vannak) miatt is meg kell újulnia a flottának. Az Ikarus Egyedivel (most a volt MABI viseli ezt a nevet) január 16-án írták alá a szerződést, amely szerint 210 nap alatt 180 új csuklós buszt kell legyártaniuk a Volánbusz számára, összesen 15 milliárd 370 millió forintért. A gyár az eddigi PKD-hagyományokkal szakítva (a BKV-hez érkeztek szóló buszok ilyen konstrukcióban, garázsbeli összeszereléssel) kész járműveket kellett volna olyan határidővel legyártani, amely egy nagyobbfajta üzemben is szoros lett volna.

Vajon egyke marad? (fotó: Kemsei Zoltán)

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-oldalán osztotta meg azt az értesülést, amely szerint Mészáros Csaba, az Ikarus Egyedi ügyvezetője a közelmúltban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel is tárgyalt, továbbá a Volánbusznak is sikerült a szerződést újabb 240 nappal (ez jövő áprilist jelent) meghosszabbítania. A végeredmény a civil szervezet szerint még így is kérdéses: a jelenlegi, még nem is teljes öt vázból ugyanis kérdés, mikorra lesz kész autóbusz, a prototípus teljes elkészülte után a típusbizonyítványt is meg kell még szerezni, a sorozatgyártás csak ezek után kezdődhet el.

Az Omnibusz blog idéz egy, augusztus 14-én megjelent jogszabály-módosítást, amely szerint minden, 22 főnél több utas szállítására alkalmas városi autóbuszt a tűzoltó készüléken kívül el kell látni a motortérben keletkezett tüzek oltására alkalmas önműködő rendszerrel is. Az Ikarus Egyedi a hírek szerint erre hivatkozva kérte a haladékot a szerződés teljesítésére, amit a megrendelő Volánbusz el is fogadott. Mindezektől függetlenül bizonytalan a 240 napnyi haladék alatt is a buszok elkészülte, a gyár munkaerő- és alapanyaghiánnyal küzd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.