Száznyolcvanöt tonna UPS
Elhanyagolható része ez a UPS-nek, mégis, Ferihegyen ez volt a legfontosabb azon az estén, amelyet az amerikai futárszolgálat szervezett újságíróknak, ahol nem csak a céget, de a Budapest és Köln között közlekedő Boeing 767-34AF(ER) teherszállítót is részletesen bemutatták.
A seattle-i, 1907-ben alapított vállalat 1976-ben jelent meg Európában, Magyarországon 1989-ben joint venture-ként vetették meg a lábukat, majd 1997-ben megalapították a saját cégüket. Ennek vezérigazgatója Martin Seitz, aki Ausztriáért és Svájcért is felelős. Elmondása szerint az idei karácsonyi szezonban 28 millió csomagra számítanak naponta világszerte, ez a még Karácsonyig hátralévő időszakban 527 millió küldeményt jelent, ami csaknem tíz százalékkal több az előző évi 480 milliónál.
A vezérigazgató magyarországi adatokról nem beszélhetett, annyit azonban elmondott, hogy Európában tavaly 5 százalékkal nőtt a kézbesített küldemények száma, és hasonló számokat produkált Magyarország is. Ferihegyi jövőjükkel kapcsolatban szintén szűkszavúan nyilatkozott, mivel versenytársuk, a TNT felvásárlása éppen folyamatban van, az ügylet lezárásáig - 2013 első negyedévig - nem tudnak bővebbet mondani.
A UPS minden nap este 9 óra körül indítja el Boeing Boeing 767-34AF(ER) típusú repülőgépét. Csütörtök este, a bejáráson az N319UP lajstromú gép parkolt az 1-es terminálon, a 15 éves gépen nem látszik a kora, szépen karbantartott madár. Budapesten a gép nagyjából egyharmadát töltik meg, a többi rakományt a 40 percnyi repülőútra lévő Bécsben szedi fel, innen viszi a UPS kölni központjába, ahol nem rég 200 millió dolláros beruházással 110 ezerről 190 ezerre tudják növelni a napi szortírozott küldemények számát.
A gép maximális felszállósúlya 185 tonna, és legfeljebb 59 tonna rakományt vihet. Ezeket három fő rakodó helyiségbe helyezik el, a hasban lévő első és hátsó rakodótérbe, ezekben hét konténer pozíció van, valamint a fő rakodóhelyre, amit 26 rekeszre osztottak fel, így összesen 31 pozíció van a Boeingben. A gép már freighterként, azaz teherszállítóként gurult ki a Boeing seattle-i gyárából 27758-as gyártási számmal.
A UPS összesen 230 gépes flottával rendelkezik, a géppark gerincét a 75 darabos 757-200PF flotta adja, ezen kívül van 53 Airbus A300-600RF, 13 Boeing 747-400-as, 51 767-es (további 5-re rendelés), és szolgál még 38 MD11-es is, hogy a triholer rajongók is örvendjenek.
Sikerült beszélgetni egy kicsit a 767-es aznap esti kapitányával. Egyebek mellett elmondta, hogy a 767-es mellett 757-esre van még képesítése, bár - mint mondja - e két típus között minimális különbségek vannak, a cockpit kialakítása teljesen ugyanaz, a többi átképzéshez képest minimális tanulás után megszerezhető a képesítés az egyik típusról a másikra.
Van, hogy otthon is repül a számítógépes szimulátorával, ilyenkor sokszor ugratják azzal, hogy minek repül megint, olyan, mintha dolgozna. De aki egyszer benyeli a kerozingőzt... - mondja. Annyit még hozzátesz, hogy bár azok a piacon kapható repülőszimulátorok, amik a legtöbb (vagy minden) rendszert szimulálnak teljesen ugyanúgy működnek, mint abban a fekete-fehér 767-esben, ami éppen a háta mögött állt, ezekről megtanulni repülni nem lehet. Majd ránéz Breitling karórájára és közli, hogy mennie kell elkezdeni a gép felkészítését az útra.