Szélesnyomtáv-reneszánsz Lengyelországban

iho/vasút   ·   2018.03.20. 08:45
lhs_lengyelorszag_szelesnyomtav_dizel_kislid

A lengyel szélesnyomtávú vonalat üzemeltető PKP LHS (az LHS a Linia Hutnicza Szerokotorowa, azaz öntödei szélesnyomtávú vonal rövidítése) március 18-án aláírását adta a délnyugati közlekedési korridor (Korytarz transportowy Południe-Zachód) kialakításáról szóló megegyezéshez, amely egy új transzkontinentális közlekedési projekt kezdete lehet. Cél a résztvevő vasúttársaságok kontinenseken átívelő együttműködése, konkétabban az Európai Unió és India közötti vasúti áruszállítás megindulása Iránon, Azerbajdzsánon, Grúzián és Ukrajnán át. A PKP LHS az első közvetlen szállítmányt májusban várja.

Az első megállapodást Bakuban írták alá, még 2017 júniusában, a vasúti folyosó teljes hossza 7654 kilométer lenne, azaz ezer kilométerrel rövidebb, mint a párhuzamos, de orosz területen át vezető vonal.

Zbigniew Tracichleb, a PKP LHS vezetőségének elnöke szerint elemezni fogják, hogy a lengyel területen átfutó nyomvonalat Gliwicéig, vagy akár Kędzierzyn-Koźléig meghiosszabbítják, ez azonban még függ a gazdasági klímától és az Európai Unióval történő egyeztetésektől. Úgyszintén vizsgálják, hogy a jelenleg dízelmozdonyokkal kiszolgált vonalat villamosítják, ennek sorsa szerinte 2019-ig eldől.

Az LHS két 311Da-dízelmozdonya Szczebrzeszynben

Andrzej Bittel infrastruktúráért felelős miniszter szokásos örömködése mellett, amely az ország nemzetközi szállításokban betöltött szerepének erősödéséről szólt, említésre érdemes Krzysztof Mamiński PKP-elnök kijelentése is, mely szerint a szélesnyomtávú vonal jelenlegi végpontján, Slawkówban épült Euroterminál üzemét csúcsra akarják járatni. Záhonyban tehát már nem csak Tiszacsernyőre kell aggodalommal figyelni, hanem a sokkal távolabbi és stratégiailag jobb helyzetben lévő Slawkówra is.

A szélesnyomtávú vonal jelenlegi jelentőségét jól mutatja, hogy annak ellenére, hogy hossza az országos vasúthálózatnak kevesebb, mint két százalékát teszi ki, az országos teheráruszállításból négy százalékkal, a teljes vasúti forgalomból pedig hat százalékkal részesedik. Az üzemeltető társaság januárban írt alá egy megállapodást az Európai Beruházási Bankkal (EIB) egy újabb, 300 millió zlotys (mintegy 22 milliárd forintos) beruházási program finaszírozásáról, ebből 121 milliót a bank folyósítana. A projekt fő célja a forgalomszervezés automatizálása a vonalon. 2025-ig a PKP LHS több mint 800 millió zlotyt (azaz 58 milliárd forintot) kíván fordítani a pálya és a gördülőállomány korszerűsítésére.

A vonal eredetileg a katowicei acélmű szovjet vasérccel történő ellátása céljából épült, ellenirányban pedig szenet és ként szállítottak rajta. A vonal 394 kilométer hosszú, az ukrajnai Vologyimir-Volonszkíj határállomástól Slawkówig tart, ahol a rakományt az acélmű saját szállítórendszerére rakodták át.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.