Szépen zárkózik a Lajta: másodszor is fölavatták

iho/hajózás   ·   2016.06.08. 18:45
lajta_ujra0

Két éve belül másodszor adják át a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajót. Először 2014-ben tették meg. Az első világháborút végigharcolt egykori hadihajón tartott idei átadóünnepségen Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta: a „Lajta nem csak egy öreg hajó a múltból, születése pillanatában nagy nemzetközi érdeklődés fogadta”.

Vargha beszédében elmondta, teljesen új haditechnikai eszközként 1862-ben jelent meg a monitor típusú hadihajó. A Lajta (testvérhajójával, a Marossal együtt) az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájában a legelső, de a világon is az első monitorok közé tartozott. A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre és 1876. december 8-án testvérhajójával együtt már első csatáját is megvívta. A hajót végül 1918-ban szerelték le. Ezt követően több mint hetven évig többek között mederkotrási feladatokra használták. 2010-ben nyerte vissza eredeti állapotát, 2014-ben állították ki először múzeumhajóként a Dunán, a Parlament tőszomszédságában.

(fotók: MTI/Mohai Balázs)

Kovács Vilmos, a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka kiemelte: a Lajta Európa egyetlen ilyen hajója és már a világon is kevés ilyen történelmi emlék létezik. A parancsnok elmondta: az először 2014-ben kiállított múzeumhajó évente 8-10 ezer látogatót fogadott.

A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók a gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták. Haditechnikai újításai annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő, kifejezetten folyami használatra kifejlesztett hajó a Maros és a Lajta volt. A hajótípusból mindössze kilenc maradt fenn az egész világon. A műemléki védettségű Lajta Monitor a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.

A Lajta Monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten, 1872-ben állt szolgálatba a Dunai Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta Monitorként vett részt a Tanácsköztársaság ideje alatti harcokban. 1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.

Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére a hajót 1992. november 11-én védetté nyilvánították, 1993-ban már ismét Lajta néven került – állami tulajdonban maradva – a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz.

Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta Monitor Múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították. A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös közhasznú alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható kiállítást.

A múzeumhajót szerdán ünnepélyes zászlófelvonással és díszsortűzzel nyitották meg újra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Eldőlt, ki készítheti el a dél-pesti villamosfejlesztések tanulmánytervét a BKK-nak

BKK/iho   ·   2024.11.28. 17:20

Újabb szakaszába lép a dél-pesti villamoshálózat fejlesztésének tervezése. A Budapesti Közlekedési Központ kihirdette, ki készítheti el a térség közlekedésfejlesztési projektjeit előkészítő, illetve megalapozó tanulmánytervet, amelynek célja, hogy műszaki és forgalmi szempontból megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett fejlesztéseket – kiemelten a 3-as villamosvonal Pesterzsébetig tervezett meghosszabbítását, valamint a 42-es villamos vonalának lehetséges fejlesztését, meghosszabbítását –, és ezek egymásra gyakorolt hatását.