Szerb pusztametró Röszkén

Fritz Gergely   ·   2013.02.14. 19:00
roszke_kk

Február 12-én megtörtént az őrségváltás, a szerb vasúttársaság az új, orosz gyártmányú motorvonatokkal szolgálja ki a Szabadka–Horgos–Röszke vonal forgalmát. Az egyébként is eszközhiánnyal küzdő szerb vasút egyik legnagyobb dízelmotorvonat-vásárlása valósult meg 2012-ben, fokozatosan kivonhatják a forgalomból a kiöregedett sinobuszokat.

Röszke bejáratán csattog az új szerelvény<br>A képre kattintva fotógalériánkat tekinthetik meg<br>(a külön nem jelölt képeket a szerző készítette)

Ha a Dél-Alföld szempontjából vizsgáljuk a Röszkén keresztülhaladó magyar-szerb kishatárforgalmat, elmondható, hogy a fejlesztés rendkívüli hatással bír. Bár Szeged és Szabadka vasúti összeköttetése nem mondható versenyképesnek a busszal szemben, a Szeged–Horgos határátmenet a szörnyű pályaállapotok és a hosszú menetidő ellenére mind a mai napig jelentős személyforgalmat bonyolít. Ez a határon túli, főként magyarlakta településekről (Magyarkanizsa, Zenta) Szegedre bejáró diákoknak köszönhető, akik elsősorban a kötött pályát választják.

Kora délelőtt és délben Röszkéig közlekedik az új motorvonat Szabadkáról, délután a Bézé megy át a határon Horgosig. Utóbbi esetben az utasok ott szállnak át a szabadkai járatra

A horgosi vonal felújítására kevés az esély, azonban várhatóan elmaradnak a sorozatos járatlemondások, amelyek igen bizonytalanná tették a Szeged–Röszke–Horgos kishatárforgalom működését. Ezek oka legtöbbször az volt, hogy a feladatra kijelölt sinóba, azok egyre rosszabb műszaki állapota miatt, nem sikerült életet lehelni Szabadkán, más jármű pedig egyáltalán nem volt kéznél.

Ha stabilizálódik a helyzet, akár az utasszám is növekedhet (hasonló pozitív tendencia indult meg az új járművek forgalomba állítása után a Szabadka–Zombor vonalon, erről már korábban is olvashattak az ihón). Emellett az új, DMV 711 sorozatú motorvonatok sokkal kényelmesebbek, s a kulturált utastérhez a 21. század elvárásainak megfelelő vezetőállás is társul. A magyarszo.com értesülései szerint az új szerelvények a jövőben Szegedig is eljuthatnak, ennek lehetőségéről a szerb és a magyar vasúttársaság még egyeztet. (Korábban a sinók is Szegedig jártak.)

Sino jár ki Röszkéről 2012 kora őszén<br>(fotó: Kozma Attila)

A sinók, bár igen népszerűvé váltak az elmúlt években (még egy kortárs művészeti fesztivál nevét, a kultúrcsempész sínbusz rendezvényt is a jellegzetes jármű ihlette), olyannyira elöregedtek, hogy szinte fenntarthatatlanná tették számos mellékvonal közlekedését. A magyarszo.com szerint a szerb vasút vezetősége további motorvonatok vásárlásáról tárgyalt Moszkvában, ezen felül pedig számos vasútvonal felújítását is célul tűzték ki.

A legégetőbb a (Magyarország)–Szabadka–Újvidék–Belgrád–Niš–Dimitrovgrad–(Bulgária) vonal felújítása lenne, a fejlesztésekből a vajdasági mellékvonalak egyelőre kimaradnak. Ellenben a lap szerint a Zenta–Csóka–Karlova (Banatsko Miloševo) vonalra is hamarosan az új motorkocsikat vezénylik, így az ott is komoly problémát jelentő járatkimaradások megszűnhetnek.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.