Szerény, de bíztató növekedés Ferihegyen

iho   ·   2014.01.27. 18:00
cim2

A nehéz gazdasági és európai légiközlekedési helyzet ellenére, ha szerény mértékben is, de növekedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 2013-ban. A hivatalos adatok szerint 8 520 880 utas fordult meg a Budapest Airport terminálján, ami 0,2 százalékos növekedés 2012-höz képest. A tavalyi év végére a Budapest Airport beruházásainak összege a privatizáció óta meghaladta a 100 milliárd forintot.

2013 a konszolidáció éve volt a Budapest Airport életében, amikor sikerült stabil alapokra helyezni az eddig elért eredményeket és megteremteni a további fejlődés alapjait. A légiközlekedés általános helyzetét mutatja, hogy a növekedést 83 330 gépmozgással, azaz le- és felszállással tudták megoldani a légitársaságok, ami 4,3 százalékos visszaesés még a tavalyi évhez képest is. Ez azt is jelenti, hogy a légitársaságok igyekeznek egyre jobb kihasználtsággal üzemeltetni a repülőgépeiket, a Budapestről induló és ide érkező járatok átlagban 76,2 százalékos kihasználtsággal, load factorral közlekedtek. Némileg csökkent a légiáru szállítás is, ami tavaly 92112 tonna cargót tett ki, vagyis 1,1 százalékkal kevesebb volt, mint 2012-ben.

2013 a konszolidáció éve volt – nyilván a Malév eltünése után

Tavaly kis mértékben tovább növelték részesedésüket az utasforgalomból a diszkont légitársaságok, amelyek 4503930 fős forgalmukkal a ferihegyi utasok 53 százalékát adták. A hagyományos, úgynevezett full service légitársaságok 3586020 utassal a forgalom 42 százalékát adták, a charter-járatok 4 százalékkal részesedtek a forgalomból és 352 080 utast szállítottak. A kisgépes és egyéb járatok utasai tették ki a forgalom fennmaradó 1 százalékát.

Mint arról az iho/repülés évzáró sorozatában is beszámolt, az elmúlt évben számos légitársaság indított újabb járatokat Budapestre, illetve bővítette meglévő járatainak sűrűségét. 2013-ban sok egyéb mellett a Wizz Air elindította Moszkva vnukovói repületrére új járatát, tavalytól repül a magyar légitársaság Isztambulba, Bakuba és Dubajba is. A budapesti repülőtéren a Wizz Air immár hétgépes Airbus A320-as flottát állomásoztat, amellyel 2,2 millió utast szállított. 2014. nyári menetrendi időszakától pedig a Wizz Air 8 géppel teljesíti az egyre bővülő menetrendjét.

A Wizz ma Freihegyen a legerősebb társaság, tavasztól már nyolc géppel

2013-ban tért vissza Budapestre oslói és koppenhágai járatival a skandináv SAS légitársaság is. Az Észak-Európából érkező utasoknak egyre nagyobb választék áll a rendelkezésükre, hiszen a Norwegian elindította a helsinki járatot is a meglévő Koppenhága, Stockholm és Oslo mellé. Oroszországból heti két szentpétervári járattal nyitott a UTair és ősz óta a belarusz fővárost szintén heti két járattal köti össze a Belavia, amely Budapestről Belgrádba is továbbrepül.

A brit Jet2.Com elindította rendszeres járatát az angliai East Midlands/Nottingham repülőterére és 2014. áprilisától felújítja a leedsi járatot is. Mivel a holland KLM napi négyre emelte amszterdami járatainak a számát, ezért a Transavia diszkont leányvállalat Rotterdamból indított új járatot, amely szintén nagy népszerűségnek örvend az utasok körében. Ugyancsak bővítette járatainak számát a német fővárosba közlekedő airBerlin, amelynek gépeivel a hét legtöbb napján naponta kétszer is lehet találkozni Budapesten.

A nagy visszatérők egyike, a SAS

„Bizakodóan tekintünk az idei évre, a jelenlegi előrejelzéseink szerint akár 3-4 %-os forgalomnövekedéssel is számolhatunk Budapesten, persze csak ha nem történik semmi váratlan a légiközlekedésben” – hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Továbbra is elkötelezettek vagyunk a budapesti repülőtér fejlesztése mellett, amit az eddig befektetett 320 millió euró, azaz mintegy százmilliárd forint bizonyít a legjobban. Különösen büszke vagyok arra, hogy az utasok visszajelzései alapján évről évre egyre jobb minőségű szolgáltatásokat tudunk nyújtani azoknak, akik Budapesten szállnak repülőre.”

Az ACI, a Repülőterek Nemzetközi Szövetsége nemzetközi szabványok szerint negyedévente anonim felmérést végeztet az európai repülőtereken arról, hogy az utasok milyennek találják az ott kapott kiszolgálást. A budapesti repülőtér megítélése 2011 óta folyamatosan, ugrásszerűen javul, egyes kategóriákban Európa legjobb repülőtereivel (71 repülőtér közül) együtt osztozik ez első tíz helyezés egyikén.

Sajnos még mindig globális trend a cargo-forgalom csökkenése

A Budapest Airport 2013-ban jelentős ingatlanfejlesztéseket hajtott végre, tovább növelve a repülőtér munkahelyteremtő képességét. Az Airport Business Park fejlesztésének első ütemeként a repülőtér déli oldalán tavaly mintegy 10 millió eurós beruházásban elkészült a DHL két magyarországi üzletágának, a DHL Global Forwardingnak és a DHL Freight-nek a repülőtéri központja. Ez összesen 8000 m²-es raktárból, 3000 m²-nyi irodából és 6000 m²-es úgynevezett manőverező területből áll.

Ugyancsak 2013-ban adta át a Budapest Airport a Lufthansa Technik Budapest számára az új, 2000 négyzetméteres repülőgép-alkatrész raktár épületét, amelynek révén a karbantartó- és javítócég sokkal hatékonyabban tudja kihasználni meglévő hangárkapacitásait a repülőtéren. Közvetlenül az új raktár szomszédságában készült el a Budapest Airport új, zajvédett hajtómű próbázóhelye, amely 1 millió eurós, azaz 300 millió forintos beruházásban épült meg. Ennek révén úgy lehet a repülőgépek hajtóműveit földi körülmények között kipróbálni, hogy az nem zavarja a közeli XVIII. kerület lakosainak pihenését. Szintén 2013-ban készült el a Wizz Air számára az új Airbus A320-as repülőgép szimulátor, amelyet a holland Flight Simulator Company B.V. üzemeltet és ahol a Wizz Air személyzetek felkészítése, vizsgáztatása zajlik.

Egy sikeres beruházás: az új hajtóművező

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek