Szófiai élménylégtér MiG-21-esekkel, Szu-25-ösökkel

Gazsó Krisztián   ·   2014.10.14. 11:15
cim
Mi-17 és Cougar párosa

Budapest és Szófia közötti távolságot autóval, egy éjszaka alatt, némi szerencsével meg lehet tenni. Szófia–Vrazsdebnába igyekeztünk a 16. szállítórepülő bázisra, ahol szombaton repülőnapot tartott a Bolgár Légierő.

„Csak” a saját gépeik repültek, nem voltak külföldi résztvevők, maga a bemutató is körülbelül 2 órás volt, na, de amik repültek. Hmmm. Nem lebecsülve a többi típust, de: L-39, MiG-21, MiG-29 és és és… (bocsánat, csak levegőért kapkodok) a Szu-25. Ezért megérte utazni.

Civil a pályan, legalábbis még fölötte

A bázis a szófiai nemzetközi repülőtérrel szemben fekszik, a futópálya közös használatú. Így a 13 órakor kezdődő repülőprogramig a különféle légitársaságok le- és felszálló utas- és teherszállítógépeit lehetett nézni. Amíg a légi bemutató zajlott, a repülőtér a közforgalom részére bezárt.

Kezdésként egy C-27J Spartan géppár szállt fel. Az ejtőernyősök ledobása után egy időre eltávolodtak a reptértől, majd miután visszatértek, bemutattak néhány szemberepülést és áthúzást.

Albatrosok géppárban

Míg a szállítórepülők távol voltak, a helikopterek uralták a légteret, igen látványosan és erőt demonstrálóan. Egy Mi-17-es, hat UB blokkal alaposan megpakolva, kommandósokat rakott ki, majd vett fel, miközben két AS-532 Cougar fedezte a levegőből.

A futár-feladatokra használt Bell-206-osok repülésénél az egymással szembeni körbe-körbe lebegés emelhető ki.

Ritka szép látvány, egyre ritkábban: MiG-21-es start forszázzsal

Majd következtek a kiképzőgépek. A PC-9-est követte az Albatrosok repülése. Az egyikük festése újabb volt. Csak úgy ragyogott a verőfényes napsütésben, háttérben a kék éggel. Szépen repültek. Mind géppárban, mind pedig szólóban.

És akkor jöttek a „nagyvasak”. Kezdésként egy MiG-21-es géppár szállt fel. (Húúúú.) Aztán néhányszor áthúztak. Néha utánégetővel. Ennyi volt csak a programjuk. (De ez is húúúú volt.)

Ugyancsak látványos 29-es felszállás

Aztán jöttek a csapásmérők: egy Szu-25K és egy UBK. Géppárban mutatták be, milyen is az, amikor egy repülőteret támadnak. Szép nagy nyolcasokat írtak le a reptér felett, majd a kétüléses UBK mutatta be szólóprogramját, némi páraleválással a szárnyakon. Elég ritka típus, nagyon élveztem a repülését. Lényegében bármit csinálhatott volna, emlékezetes marad.

Nagyvasak légiharca

A programban három MiG-29-es szerepelt. A géppár felszállása is megérdemelt egy húúút. A szétválás után egy az egy elleni légiharcot mutattak be, majd a harmadik gép repülte le a szóló programját. Ez a korábbi évekhez képest látványosabb és erősebb volt. A képen látható felszállás utáni manőver is alátámasztja ezt. Bemutatóját egy kobra-figura koronázta meg.

A záró elem az imént felsorolt „nagyvasak” köteléke volt. Igen ritka látványosság a felsorolt típusokat egymás mellett látni a levegőben!

Szuhojok egy- és kétüléses kiadásban

A Volhov, Nyeva, Vega és Sz-300-as légvédelmi rakéták és lokátorok mellett a levegőben látott gépek, a „Minyó” kivételével, megtekinthetők voltak a földön is.

Itt két repülőgépet emelnék ki. Az első a légierő An-2-ese. A másik, ha lehet, még érdekesebb. Az An-30-as. Korábban az Open Sky feladatokat repülték vele. Erre fel is lehetett menni.

An-30-as: látnivaló a földön is

A kerítés mellett kivont L-410-esek és Ka-32-esek voltak láthatók, sajnos elég viseltes állapotban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.