Szomorú év a repülésben, mégis javul a biztonság

iho   ·   2014.12.31. 08:45
cim3

Már megint egy súlyos baleset épp az év végén: volt erre példa korábban is, 2012. december 29-én történt például a Red Wings Tu-204-esének emlékezetes túlfutásos leszállása Moszkvában, szerencsére utasok nélkül, most pedig az AirAsia A320-asának eseménye súlyosbította az éves biztonsági mérleget. A történtek ellenére a repülésbiztonsági szakértők szerint 2014 jó éve volt a repülésnek, a légiközlekedés két nagy szélestörzsű gép elvesztése ellenére biztonságos maradt.

A legtöbb emberáldozatot követelő esemény, a Malaysia Airlines 777-ese és 298 emberélet elvesztése Ukrajna fölött, nem baleset volt, hanem minden bizonnyal szándékos lelövése a gépnek. És valószínű, hogy a még mindig meg nem talált, márciusban eltűnt másik Malaysia-777-es ügye sem sorolható a légi balesetek körébe, azt ugyanis nehezen vehetjük ebbe a kategóriába, ha – mint ezt jogosan feltételezik – egy gép pusztulásának oka valójában a repülőszemélyzet szándékos ténykedése volt.

Az Ukrajna felett lelőtt gép roncsai: nem baleset volt...

Ugyanakkor mindkét ügynek mégis vannak repülésbiztonsági vonatkozásai: az Ukrajna felett lelőtt gép kapcsán a nemzetközi légügyi szervezetek olyan új rendszert szerveznek, amely konkrétabban segíti a légitársaságokat, merre repüljenek, több információval szolgál arról, hogy a konfliktusos övezeteket szabad-e megközelíteni. A Pekingbe indult, de rádió-berendezéseit, transzponderét szándékosan kikapcsoló és útvonaláról messze letérő 777-es ügyében pedig olyan real-time követőrendszert terveznek, amely valamennyi utasszállító pozícióját rögzíti, a fedélzeten lévők ténykedésétől függetlenül.

A márciusban eltűnt 777-es esete sem szimpla repülésbiztonsági kérdés

Az éves adatsorba ilyen módon az Ukrajna fölötti utasszállító ellenséges tevékenység miatti embervesztéségét nem számolják bele, és ily módon 2014-ben a légiközlekedésben elhunytak száma az AirAsia halottaival együtt sem éri el a tízéves átlagot, ami 676 élet elvesztése: ha az eltűnt 777-es utasait is levonjuk, akkor a halottak száma jóval alatta marad a tízéves átlagszintnek. Lehet, hogy ez sokaknak meglepetés, de az Ascend légiközlekedési tanácsadó cég igazgatója, Paul Hayes a Reutersnek határozottan azt nyilatkozta, hogy 2014 nagyon biztonságos éve volt a repülésnek. Az egyetlen, száz fölötti áldozatot követelő esemény, a két 777-es esetén és az AirAsia lezuhanásán kívül, a Burkina Fasóból Algírba tartó MD-83-as zuhanása volt, szintén nagyon rossz időjárás közepette.

MD-83-as dél-szaharai balesete: az AsiaAir gépéhez hasonlóan ez is viharkerülés közben került bajba

2005-ben még jóval alacsonyabb volt a globális utasszám, mégis 1074 volt a halálos áldozatok száma. A korábbi évtizedekhez képest még inkább látszik, az egyre növekvő forgalom mellett a repülés egyre biztonságosabbá válik, és ez az év is ebbe a trendbe illeszkedik, mondja határozottan az Ascend igazgatója.

Az idei legnagyobb gépveszteség Tripoli támadásakor történt

Ugyanakkor kétségtelenül rossz éve volt 2014 a repüléssel foglalkozó biztosító társaságoknak, de ez olyan támadásoknak köszönhető, amelyek során tökéletes állapotban lévő repülőgépek pusztultak el – a földön, megtámadott repülőterek betonján, Tripoliban, Kabulban és Karacsiban. A repülésbiztonság javulásán rengeteg szakember dolgozik, békét teremteni a Földön persze már egészen más kérdés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek