Szűcs József: egy élet a repülés és az írás jegyében

Márványi Péter   ·   2015.08.16. 13:45
cim

Ennél szomorúbb hírrel nemigen jelentkezhet portálunk: eltávozott szerzőink egyike. A veszteség az egész magyar repülésé, a hazai műszaki életé, a tudományos-technikai ismeretterjesztésé: életének 89. évében elhunyt Szűcs József szakújságíró.

Ízelítő az életműből

Iskolái után a Zündapp képviseleténél kezdett, de a háború után munkát talált a szeretett repülős szakmában, a Maszovlet illetve a Malév kötelékében dolgozott navigátorként, irányítóként. 1954-ben, mint sokan, neki is koncepciós eljárás miatt kellett távoznia a vállalattól, de már ekkor megtalálta újra a kapcsolatot a repüléssel – újságíróként. Cikkek, szakkönyvek hosszú és sikeres sorozata kezdődött ebben a nehéz időszakban.

Volt a Vízügyi Hivatal sajtófőnöke, és a sokak által nagyon szeretett Ezermester főszerkesztője, majd később az Autóközlekedésé, és közben rengeteget írt lapoknak, megjelent összesen tizenöt könyve, köztük A repülés ABC-je, az a mű, amely feltehetően ezreknek csillantotta meg a repülés szépségét és technikai hátterét, olyan erővel, hogy olvastán valamilyen módon be is kapcsolódjanak az aviatikába.

Ez a könyv ezreket vonzott a repüléshez

Az iho/repülés ennek a gazdag életútnak egyik utolsó állomása volt, felkérésünkre szinte ontotta az érdekes témákat, összefoglalókat, sorozatokat: a repülés őstörténete éppúgy érdekelte, mint a mai fejlemények, és ami a legizgalmasabb volt a cikkeiben, az, ahogy felvázolta a modern kor technikája és a régi idők konstrukciói közti íveket, összefüggéseket.

Emlékezetes cikksorozata volt a futóművek és a légcsavarok fejlődéséről, olyan érdekes szempontok szerint dolgozta fel az aviatika történetét, mint a motorok és hajtóművek változásai, a „koraszülött” és „túlhordott” konstrukciók, a „híres letiltások”, az új energiák használata a repülésben. Kevesek által ismert tények kerültek elő cikkeiben az olyan izgalmas históriai mozzanatokról, mint a helikopter megalkotása, az óriásgépek fejlődéstörténete, a Magyarországra került Junkers utasszállító, a királypuccs gépének esete, az első irányítható léghajó, vagy a Héja vadászgép előélete.

A Li-2-es, amin navigátor volt, a régi torony, ahol irányítóként dolgozott

Személyes élmények is teret kaptak ebben a nagyszerű cikkfolyamban, például az 1-es terminálról, navigátor-kalandjairól Szentgyörgyi Dezsővel a Li-2-esek kabinjában, vagy az elfelejtett Kis-Ferihegyről, ahol először repült. Aki a nevét beírja portálunk keresőjébe, az izgalmas anyagok, fotók, gondolatok tömkelegét találja meg egyetlen kattintással.

A századokon át követhető összefüggések szeretete mellett volt még valami, ami miatt az iho/repülés számára különösen fontossá vált a munkássága: annak megszállott keresése, hogyan lehet bonyolult, egyébként alapos technikai szaktudást feltételező dolgokról úgy írni, hogy az érdeklődő kívülálló is megértse, a nem érdeklődő kívülállónak pedig megnyerje érdeklődését, mindezt pedig szakmailag is korrekt módon. Sokaknak az ismeretterjesztés majdhogynem gyanús, legalábbis elavult fogalom, de Szűcs Jóska bebizonyította, igenis létezik az újságírásnak az az ága, amely hidat ver a laikus közönség és a szakma között.

Időutazás: repülés a Lufthansa Ju-52-esével

Az iho/repülés olvasóinak hiányozni fognak színes cikkei, nekünk hiányzik színes egyénisége is: a bölcsességgel kevert derű, amivel az öregségét megélte, és a felvillanó fiatalos izgalom, ha kitaláltunk valami új, különleges szempontot, amivel a repüléshez közelíthetett. Újabb sorozat most már sosem lesz, már csak egyetlen fontos hírt tudunk közölni vele kapcsolatban: Szűcs József kollégánkat szeptember 9-én 10.30-kor, az óbudai temetőben búcsúztatják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Aranykor: dől a lé a légitársaságokhoz

MTI/iho   ·   2017.12.11. 11:15

A korábban előre jelzettnél hárommilliárd dollárnál magasabb, 34,5 milliárd dollár összesített adózott eredményre számít ebben az évben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség a légitársaságoktól, jövőre pedig ennél is nagyobb eredményre van kilátás.