Tartozás miatt a csőd szélén a dél-csehországi kisvasút

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.07.21. 11:25
kiskep

A dél-csehországi kerületi (megyei) bíróság fizetésképtelenségi eljárást indított a Jindřichův Hradec-i Helyi Vasutak (Jindřichohradecké místní dráhy - JHMD) ellen, mivel a beszállító cégek jelentették, hogy hosszabb ideje a kisvasutat üzemeltető cég nem téríti a számlákat. Az idnes.cz információi szerint három cégnek összesen 4,1 millió koronával (46 millió forint) tartozik a JHMD.

A JHMD egyik menetrend szerinti motorvonata Jindřichův Hradecen<br>(fotók: a szerző)

A szimpatikus dél-csehországi kisvasút Jindřichův Hradec és Nová Bystřice, valamint Jindřichův Hradec és Obrataň között megépített keskeny nyomtávú vasút 1998 óta működik, mint magán kisvasút. Magát a pályát 1887 és 1906 között építették meg. Mindkét vasútvonal 760 miliméteres nyomtávú, Nová Bystřice felé irányuló szárnya 32 kilométer, Obrataň állomás felé a vasútvonal hossza 46 kilométer. Jindřichův Hradec könnyen megközelíthető Prága és Brno felől is, a város vasútállomása a ČD 225-ös számú vasútvonalán fekszik, a dél-morvaországi nagyvárosból (Brno) közvetlen gyorsvonatok közlekednek ide České Budějovice és Plzeň felé. Prágából a legegyszerűbben egy átszállással lehet eljutni a kisvasút kiindulóállomására, mégpedig Veselí nad Lužnicín keresztül.



A JHMD kisvasúton menetrend szerinti motorvonatok és gőzös vontatta kirándulóvonatok is közlekednek. A rendszeres motorvonatok menetrendjét az idei évre itt tölthetik le. A gőzmozdonyos különvonatokat a kisvasút hivatalos oldalán hirdetik meg, de július és augusztus hónapban van napi egy gőzösjárat Nová Bystřice, valamint Kamenice nad Lipou állomásra is és vissza. Ezen vonatok menetrendjét itt tölthetik le.

Nosztalgiakocsik sorakoznak a tárolóvágányon

A kisvasutat üzemeltető cég vezetősége reméli, hogy hamarosan meg tudnak egyezni az adósság rendezésében, s nem kerül sor a JHMD felszámolására. Az tény, hogy a kisvasútnál már a múlt évben jelentkeztek fizetési gondok, sőt személyi konfliktusok is kipattantak ezek miatt az igazgatótanácsban. Nemrég még úgy látszott, hogy egy félmilliárd koronás nagyságrendű uniós támogatást is megkaphat a vasúttársaság a kisvasút modernizálására, valamint új motorkocsikkal is szerettek volna előrukkolni – ez most tárgytalannak látszik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.