Testközelben az új Stralis

Biró Csongor   ·   2012.10.31. 09:00
1k

Megújult az Iveco zászlóshajója, a Stralis. Szerkezeti változások nem történtek, méretei, tömege és váltója maradt a régi, ám új fülkét kapott, amelynek javítottak a légellenállásán. Egyebek mellett ez is hozzájárult az összességében 10 százalékos fogyasztáscsökkentéshez.

Marad a kínálatban a régi Stralis is (fotók: a szerző felvételei)

Új központi hűtőrács, áttervezett légterelők és új tervezésű lökhárító került a fülkére, a modell neve a kamion orráról az ajtókra került. Az újdonság az egyetlen nehézgépjármű a piacon, amely kizárólag kipufogógáz-utókezeléssel teljesíti az Euro VI normákat. Ennek kulcsa a Hi-eSCR technológia. Pusztán katalitikus redukciós rendszerrel, kipufogógáz-visszavezetés nélkül teljesíti a 2014. január elsejétől életbe lépő kibocsátási határértékeket. Medvecki András, az Iveco marketingfelelőse az iho.hu-nak elmondta, hogy a Hi-eSCR technológiával felszerelt motor kiegészítő hűtést nem igényel, így lehetővé teszi az utókezelési rendszer egyszerűsítését és a meglévő kabinstruktúra használatát, ami kihat a jármű gyártási költségeire is. A tökéletes égés következtében alig keletkezik korom, a magas nyomatékot egyetlen turbó alkalmazásával érik el. Az új motorokkal szerelt Stralisok a jövő év első negyedévében érkeznek Magyarországra.

A nitrogénoxidokat semlegesíti az adalék

Teljes birtoklási költség
A Stralis Hi-Way fejlesztése során az Iveco kiemelt figyelmet fordított a teljes birtoklási költség csökkentésére. A nemzetközi útvonalakon használt nehézkategóriás gépjárművek esetén a különböző tényezők eltérő arányban határozzák meg a költségeket: a sofőr bére 33 százalékban, a maradványérték 8 százalékban, a jármű karbantartása és javítása 5 százalékban, az üzemanyag-fogyasztás 36 százalékban, az útdíjak és adók 18 százalékban befolyásolják azokat. Az Stralis Hi-Way az egyes költségelemek csökkentésével akár 4 százalékkal csökkentheti ezeket a költségeket feltételezve, hogy egy Stralis Hi-Way nyerges vontató évente átlagosan 130 ezer kilométert tesz meg négy éven keresztül. Nézzük, hogyan.

Medveczki András szerint a Hi-Way maradványértéke 4 százalékkal (4 év, 500 ezer kilométer) nőtt az elődhöz viszonyítva. A szerkezeti elemek tartósabbak, a karosszéria korózióvédelme javult, a gyártási minőség ellenőrzése újabb szintekkel bővült. Az alvázhossztartó hengerléssel készül, jobb a szerkezeti ellenállás, magasabb a folyáshatár. A beltérben új anyagokat használtak, a felső műszerfal puha, minőségi a műanyagok festése, a kezelőszervek könnyen használhatók. A modell hazai bemutatóján lehetőség nyílt beülni a régi és az új fülkébe is, a váltózás látható, hallható és tapintható.

Az Iveco 7 százalékkal mérsékelte a karbantartási és javítási szerződések árait, amellyel növelték a szállítási termelékenységet. Ehhez járul hozzá a fedélzeti elektronikába beépíthető non stop segélyszolgálat, amely telefonos és online kapcsolatot épít fel a jármű és a segélyközpont között pontos helyzetmegjelöléssel. A jármű hibáit, a lerobbanás okát azonnal megkapja az ügyfélszolgálat, amely így gyorsan és hatékonyan intézkedhet a mentésről.

A pihent sofőr a jó sofőr, ezt tudják az Ivecónál is. Fokozták a vezető kényelmét és javítottak a fülke ergonómiáján. A hosszú távú fuvarozásra épített járműben a vezető felé fordul a középkonzol, a grafika tetszetős, a vezetőülés opcionálisan bőrrel vonható be, a komfortülések fűthetők és hűthetők. Fa ágyrácson nyugszik az ágybetét, az egészséges táplálkozás érdekében hűtőszekrény áll a sofőr rendelkezésére. A legnagyobb 50 literes lehet. A kormánydőlés és -magasság pneumatikusan állítható.

Fedélzeti oktató
A Hi-Way integrált telematikai szolgáltatásokat, továbbfejlesztett ügyfélszolgálati eszközöket és korszerű menetbiztonsági felszereléseket kínál, például fékasszisztens funkcióval ellátott elektronikus fékrendszert, sávelhagyásra figyelmeztetőt, guminyomás-ellenőrzőt, elektronikus menetstabilizálót, adaptív sebességtartó automatikát, LED-es nappali menetfényt, valamint új fáradtság figyelő funkcióval ellátott fedélzeti kommunikációs és informatikai egységet. Az Iveconnect nevű információs és szórakoztató rendszer, a navigáció, a vezetéstámogató eszközök és a korszerű flottakezelési szolgáltatások kezelését kínálja. A hazai bemutatón kiemelt figyelmet kapott a vezető éberségét figyelő és fáradtságra figyelmeztető (a kormány és a pedál kezelése alapján megállásra utasítja a sofőrt, ha szükséges) rendszer mellett, a vezetési stílust kiértékelő funkció.

A LED-es nappali menetfény fokozza a biztonságot

Egy sofőr alapos továbbképzésével átlagosan 5-12 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el – állítja Medvecki András, ám ennek hosszú távú fenntarthatósága megkérdőjelezhető. Az Iveco ezért a Hi-Way sofőrje mellé egy oktatót ad. A vezetési stílust kiértékelő rendszer folyamatosan ellenőrzi a sofőrt, tippeket ad. Árulkodik is, a cég központjának jelent, így a sofőrt adott esetben meg is dicsérhetik, de le is szidhatják, sőt más járműre vagy fuvarra is átvezényelhetik.

A DSE nevű szoftver a kiegészítő fékrendszerek használatát is vizsgálja. A fékek kopásának mérséklése a teljes birtoklási költségben konkrét megtakarítást jelent. A vezetési stílus tekintetében foglalkozik a gyorsításokkal, azzal, hogy a sofőr kihasználja-e a tehetetlenségből adódó lendületet, milyen gyakran fékez, lassít, illetve, hogy előrelátóan vezet-e. Vizsgálja a sebességváltást, a felesleges váltásokat (nyomatékviszonyok, fordulatszám alapján), rögzíti a melléváltásokat. A DSE a központi kijelzőn valós időben kommunikál a sofőrrel. A továbbított adatokat a Iveconnect Fleet rendszer felületén lehet megtekinteni, ehhez előfizetésre van szükség. A szolgáltatás a tachográf adatainak letöltését, helymeghatározást, időmenedzsmentet, szállítási címek frissítését és a sofőrök statisztikai adatait tartalmazza. A teljes flottára, illetve egy adott sofőrre vonatkozó kimutatásokat készít a fuvar időtartamáról, a fogyasztásról, a pihenőidő betartásáról, valamint a fedélzeti oktató értékeléseit is közli.

A flottamenedzser súlyozással beállíthatja, milyen értékek fontosak számára (fogyasztás, fékalkatrészek, bonyolultsági fok), így tudja rangsorolni a cég sofőrjeit és csökkenteni a gázolajfelhasználást, vagy ott ahol ez nem akkora tétel (Ukrajnában tankol), az alkatrészek kopását.

Motorok
Az új Stralis modellekhez soros, hathengeres Cursor motorok rendelhetők számos lökettérfogat-változatban (8, 10 és 13 literes az Euro V típuscsaládnál; 9, 11 és 13 literes az Euro VI típuscsaládnál). A dízelmotorok esetében nyolcféle (310-től 560 lóerőig), a sűrített földgázas CNG-motorok esetében pedig háromféle (270-től 330 lóerőig) teljesítménnyel. Maximális nyomatékuk már percenként ezres fordulatszámtól rendelkezésre áll.

A 460 lóerős teljesítmény mellé 2150 newtonméter nyomaték társul

Az Iveco Stralis Hi-Way öt százalékkal drágább az elődnél, de a gazdagabb műszaki és kényelmi tartalom mellett egy évvel meghosszabbítják a nyerges vontatók hajtásláncra vonatkozó garanciát (450 ezer kilométerig). A turbófeltöltőre a jótállás öt évre nő (700 ezer kilométerig).

Kapcsolódó hírek