Tisztuló dízelmotorok az MTU-nál

iho/vasút   ·   2011.08.23. 11:00
title

Az EU a vasúti járművek dízelmotorjait is szeretné minél tisztább üzeművé tenni. Az erre irányuló projekt keretében az MTU épített egy Euro IIIB szintet teljesíteni képes motort, amelyet egy 225-ös sorozatú dízelmozdonyba építenek be. A DB Schenker logisztikai cég állományába tartozó géppel egy évig fog tartani a tesztidőszak. A 12V4000R84 típusú motor az első, amely a már említett, 2012-ben életbe lépő emissziós normát képes teljesíteni, teljesítménye pedig 1800 kilowatt. A károsanyag-kibocsátás csökkenése a kipufogógáz-visszavezetésnek és a kétlépcsős feltöltésnek köszönhető. Nitrogénoxidokból így mindössze 3,5 grammot bocsát ki a motor egy kilowattóra teljesítményre vetítve, így katalizátorra nincs is szükség. A kipufogógáz egy részét, amely akár 50 százalék is lehet, lehűtik, majd egy három feltöltőből álló kétlépcsős rendszeren keresztül juttatják vissza a motorba. A rendszer azonban jelenleg csak 25 százalékos visszavezetési arány mellett tud elegendő levegőt biztosítani a motor számára. A programot a Voith erőátviteli és hűtési rendszerekkel, az SNCF pedig a részecskeszűrőkkel szerzett tapasztalataival támogatja. A kísérletek eredményeit a leendő Euro IV-es kibocsátási norma meghatározásánál is figyelembe fogják venni.

Egy ilyen mozdonyba építették bele az MTU új fejlesztésű motorját<br>(forrás: wikipedia)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!