Több, mint 53 és félezer: a globális katonai légiflotta

iho/repülés   ·   2020.12.14. 12:00
2014_Best_27_BAF_KBA5170____1267828237_7752

Még mindig az F-16-os a legnépszerűbb harci gép. Légierők a 13 ezrestől az egygépesig.

Elkészült a Cirium adatai alapján és a Flight International kiadásában a szokásos évi nagy összesítés a világban repülő katonai gépekről, pontosabban: ez az aktív állomány, beleértve a karbantartás vagy felújítás miatt épp nem repülő gépeket, összesen 4900-at. Viszont nem szerepelnek a számok között például a folyamatosan VIP-szerepben dolgozó, de katonai lajstromjelet viselő gépek, a rendészeti szervek merev- és forgószárnyasai, és nincsenek benne ebben a flottában, ami pedig egyre nagyobb hányadát jelenti a haderők gépparkjának: a drónok.

A 160 ország aktív gépparkja egészen pontosan 53 ezer 563 példányt számlál, ebből – és ez a három hatalom fog visszatérni többnyire a többi táblázat élén is – az Egyesült Államok 13 ezer 232, Oroszország 4143 és Kína 3260 gépet birtokol, rajtuk kívül Indiának van kétezernél több gépe, utána következik Dél-Korea, Japán és Pakisztán, majd a legerősebb európai állam: Franciaország, utána még Törökország és Egyiptom tart fenn ezernél nagyobb darabszámú katonai légiflottát.

A csúcstechnika a harci gépeké, amelyek közül a világban továbbra is az F-16-os a kedvenc, 2267 szolgálatban álló példánnyal, ezután a Szu-27/30-as gépcsalád következik 1057 géppel, majd az F-15, az F-18 és a MiG-29-es következik a sorban, hatodik a Eurofighter, egyelőre az állomány első tíz helyezettje között nincs ötödik generációs konstrukció. A vadászoktól bombázókig összesen több, mint 14 és félezer tartozik a légierőkhöz, ezt a számot a harci és szállító helikoptereké múlja felül – több, mint húszezer ilyen forgószárnyas dolgozik, a legnépszerűbb az amerikai S70/SH-UH-60 család, a második helyen a Mi-8/17. A nálunk most rendszerbe álló H145-ösből 416-ot repültetnek a világban.

Népes a „különleges feladatkörű” gépek családja, vagyis felderítők, tengerészeti őrjáratozók, légtérellenőrzők, stb, ezekből majdnem kétezernyi repül és az öregecske P-3-as vezeti a listát. A kifejezetten légiutántöltő feladatra készült gépek száma 824, a legtöbb ebben a kategóriában is három öreg típus, a KC-135, a C-130 (bár a J-változatok nem öregek még), és a DC-10. A kiképző gépek száma igen komoly, 11 és félezer, érdekes, hogy a listán a T-6-os után az F-16-os következik, nyilván olyan kétüléses példányokkal, amelyek már nincsenek harci-csapásmérő állományban.

A katonai szállítógépeké az a kategória, amit külön kiemel az összeállítás, merthogy a 4300 gépet számláló globális állománynak fontos szerep jutott az idén, és még feltehetően ugyanolyan jelentős részese lesz a járvánnyal kapcsolatos feladatoknak. A legtöbb az elnyűhetetlen Hercules – a nem túl sok példányban készült L-100-as változattal együtt 863 gép, az orosz típusok közül még mindig az An-24/26-osokból repül a legtöbb, 260. Az elemző részben külön említik a magyarok által rendelt három Embraer KC-390-est, amelyek persze még nincsenek a listákon. Az aktív globális katonai állomány a vizsgált tizenkét hónap alatt (idén szeptember 30-áig) valamelyest csökkent, de csak 0,6 százalékkal, ezen belül Európában az előző periódushoz képest 129 gépet vontak ki a haderők. A legnagyobb leépítés egyébként egy típushoz, a francia-német kiképzőgéphez, az Alpha Jethez fűződik, a belgák a maguk mind a huszonnégy gépét, a franciák a típusállomány felét küldték nyugdíjba.

Ugyancsak jelentős volt a leépítés Németország forgószárnyasai között, az UH-1D-k közel felét fűre húzták, miközben elhalasztották a nehézhelikopterek várt megrendelését a most használt CH-53-asok helyett. Még egy érdekes hír: India végleg leállította összes MiG-23/27-esét.

Még sok oldalt lehetne megtölteni érdekes adatokkal, ha valaki az országonkénti lebontást böngészi, és amelyből kiderül, hogy például van Európában egy ország, amely egyetlen katonai gépet tart lajstromban, ez pedig Luxemburg egy A400-assal. A gépet októberben vették át, és igazából közösen tartják fenn Belgiummal, vagyis az üzemeltetés feladata nyilván a belga légierőre hárul, amelynek ugyan még nincs ilyen gépe, de hetet vár leszállításra.

Ugyancsak békés világot idéz Trinidad és Tobago, amelynek légiereje két, a vizek felett őrjáratozó légcsavaros Merlin-Metrót számlál. Suriname három helikoptert, Pápua Új-Guinea három szállítógépet, Gambia egyetlen, csapásmérésre való Szu-25-öst tart hadrendben, Benin színeiben szintén egy, de békésebb DHC-6 Twin Otter, egy aprócska szállítógép repül, a Bahamákon három légcsavaros szállító illetve megfigyelő gép jelenti a légierőt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek