Több szabad parkolóhely, kisebb forgalom: Bécsben több mint egy éve az egész városban fizetni kell a parkolásért

iho/közút   ·   2023.04.10. 16:00
00_becs_fizeto_parkolas

Kevesebb idegen autó, több szabad parkolóhely és kisebb autóforgalom az elmúlt hónapok mérlege.

Az osztrák főváros 2022. március 1-jén vezette be új, egységes parkolási rendszerét, amivel tulajdonképpen véget vetett az ingyenes parkolásnak Bécsben. És annak a jelenségnek is, hogy a fizetőövezet határán túlzsúfoltak a parkolók és a helyi lakosok nem találnak szabad parkolóhelyet az ingázók miatt. Ráadásul a fizetőparkolás kiterjesztésével csaknem duplájára nőtt a parkolóhely-gazdálkodás alá vont terület nagysága.

Az első tizenkét hónap elteltével a város kiértékelte az egységes parkolási rendszer hatását és pozitív mérleget vont.

„Azzal, hogy kivétel nélkül egész Bécsre kiterjesztettük a fizetős parkolást, rengeteg hely szabadult fel a közterületeken, és csökkent az ingázók és a parkolóhelyre vadászók miatti forgalom is. Ezzel újabb mérföldkövet teljesítettünk a klímavédelem terén” – mondta Ulli Sima mobilitásért felelős városi tanácsnok.

A fizetőparkolás kiterjesztése különösen a külső kerületekben, Floridsdorfban, Donaustadtban és Liesingben hozott változást, de Hietzing is a nagy nyertesek közé tartozik.

  • Floridsdorfban például a Strebersdorfi pályaudvar környékén 98,1 százalékról 29,6 százalékra csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig kétharmaddal lett kevesebb. Mindezt annak ellenére, hogy a kerület lakossága közben öt százalékkal nőtt.
  • Donaustadtban átlagosan hatvan százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig hetven százalékkal. Míg egy évvel ezelőtt a parkoló autók húsz százaléka jött a fővároson kívülről, addig mostanra ez az arány 6,2 százalékra csökkent.
  • Liesingből elsősorban a más tartományokból érkező autók tűntek el a fizetős parkolás kiterjesztésével, itt nyolcvankilenc százalékkal csökkent az arányuk.

A felszabadult területeket a kerületek zöldítésre szeretnék használni, illetve a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak adják át. Floridsdorfban például a klímaváltozásnak ellenállóvá teszik a Schleifgassét – tizennyolc új fával és négyszázötven négyzetméternyi újonnan létesített zöldfelülettel – és kiszélesítik a járdát az Anton-Böck-Straßén, amit szintén kizöldítenek. Donaustadt a felszabadult területet a kerékpáros infrastruktúra bővítésére használja majd. Itt kerületszerte összesen tizenhat kilométernyi új kerékpárút épül az elkövetkező időszakban.

A parkolásból befolyt bevételt a város teljes egészében a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítja.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek