Tolatási szolgáltatást mindenkinek!

iho/vasút   ·   2025.01.01. 16:00
_green_cargo_

Mivel panasz érkezett a Green Cargóra, a svéd közlekedési hatóság nyolc rendezőpályaudvaron veszi át az elegyrendeztést a svéd vasúti áruszállítás mintegy négyötödéért felelős társaságtól.

Már két éve annak, hogy a Hector Rail beadvánnyal élt a Trafikverketnél az állami tulajdonú Green Cargo tisztességtelen(nek tartott) üzleti magatartása miatt: utóbbi ugyanis nem volt hajlandó megtolatni a HR teherkocsijait, ezért az ugyancsak nem kispályás, Európa több országában is jelenlevő magánvasút elvesztette az egyik fontos megrendelőjét. Bár a versenyhivatal nem állapította meg a Green Cargo felelősségét az ügyben, felszólította a közlekedési hatóságot, hogy a további ilyen esetek megelőzése érdekében a tolatási szolgáltatásokat minden szereplőnek egyformán tegye hozzáférhetővé.

Svédországban a kérdés több mint húsz éve, a Green Cargo megalakulása óta napirenden van, a szereplők azóta mérlegelték annak a lehetőségét, hogy állami/hatósági kézbe kéne átadni a rendezőpályaudvari szolgáltatásokat. A döntést tehát volt idő megfontolni; ahogy a Trafikverket képviselője fogalmazott, „…hosszas mérlegelés után most úgy határoztunk, hogy a nyolc tolatópályaudvaron tolatószolgálatot hozunk létre. Minden vasúttársaságnak azonos feltételeket kívánunk teremteni, megkülönböztetés nélkül felkínálva nekik a tehervagonok rendezésének lehetőségét.” Mindenekelőtt azonban a közlekedési hatóságnak át kell vennie a Green Cargo tapasztalatait, mivel a most bevállalt eljárás eddig hiányzott a Trafikverkehr tevékenységi köréből.

Az új módi igazából nem jár nagy földindulással a svéd vasúton, mert – akárcsak nálunk – csak kevés vasútvállalat érdekelt az egyeskocsi-fuvarozásban.  

A Green Cargónál is inkább megkönnyebbültek, mintsem fájlalták a történeteket. „Tisztán koncepcionálisan nem szenvedünk hátrányt” – jelentette ki Stephan Ray, a Green Cargo kommunikációs vezetője. „Sőt, a változás a gyakorlatban azt jelenti, hogy többé nem kell azt tennünk, ami mindig is a Trafikverkehr küldetése és felelőssége lett volna…”

(Nyitóképünkön: a GC tehervonata a norvégiai Åbogennél, 2021. június elsején)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Németország további nyolcmillió eurót fordít a digitális automata kapcsolókészülékkel összefüggő kiadásokra

iho/vasút   ·   2024.12.30. 08:30

Egészen pontosan: a közlekedési szakminisztérium 8,25 millió eurót különített el a készülék „bemutatójának, tesztelésének és jóváhagyásának folytatására és befejezésére”. Az összeget a technológiához köthető számos kezdeményezés egyike, a DAC4EU konzorcium támogatására fordítják, bár az egyelőre nem világos, hogy ezen belül is konkrétan mire.