Törzstartályok a Typhoonon, egyelőre szélcsatornában
Illeszkedő póttartályokat kap az európai harcigép, a Typhoon. Az új konfiguráció szélcsatorna-próbáit a brit gyártó partner, a BAE Systems kezdte meg, adja hírül a Flightglobal.
A kísérleteket a gép törzsére szerelhető póttartályokkal a cég wartoni telephelyén végzik, és a BAE nyilatkozata szerint ez meggyorsíthatja a kiegészítők integrálását a Eurofighterekhez. A cél természetesen megnövelni a hatótávolságot és a bevetési rugalmasságot, hangzik a közlemény.
Az illeszkedő póttartályok nem egyszerűen több üzemanyagot jelentenek, hanem azt, hogy a szárnyak alatti felfüggesztő pontokat póttartályok helyett további fegyverzet hordozására használhatják fel. Mint a nyilatkozatból kiderül, a típus legutóbbi, Tranche 3 változatát már az illeszkedő tartályokhoz szükséges szerkezeti módosításokkal és kiegészített üzemanyagvezeték-rendszerrel gyártották le.
Az illeszkedő póttartályok koncepcióját a BAE Systems először tavaly a Dubai Airshow keretében mutatta be, természetesen még csak egy modell képében. Az akkori megjelenés azért volt fontos, mert ettől új esélyt reméltek a négy ország, Nagy Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország együttműködésében gyártott harci gép eladására az Emirátusok számára.
Mint arról korábban az iho/repülés is beszámolt, az illeszkedő póttartály már több harcgép-típusnál bevált, mint olyan megoldás, ami ha igazán jól sikerül, úgy növeli a hatótávolságot és a gép képességeit, hogy közben jelentősen nem rontja le az aerodinamikai jellemzőket.
Legutóbb a Boeing jelentkezett meglepetésszerűen ilyen koncepcióval: a gyártásban lévő F/A-18 EF Super Hornet úgynevezett Advanced változatának demo-példánya már az első légi próbákon is túl van az illeszkedő póttartályokkal, az F-16-oson pedig már hadrendbe is álltak az ilyen kialakítású gépek, például Izrael és az Emirátusok légierőinél.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!