Továbbfejlesztenék a gönyűi kikötőt
Novemberre elkészül a Győrhöz közeli gönyűi kikötő továbbfejlesztésének megvalósíthatósági tanulmánya – közölte az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (Éduvízig) vezetője.
Németh József tájékoztatása szerint tízmilliárdos nagyságrendű, de szakaszokban megvalósítható fejlesztések szerepelnek majd a koncepcióban; lényeges elemként említette a mederátalakítást. Mint mondta, a Mosoni- és az Öreg-Duna találkozásánál, a torkolat átalakításával medencés kikötőt alakítanának ki, így a folyó a mostaninál lassabban töltené fel iszappal a medret. Egy további elem révén a Mosoni-Duna vízszintjét is szabályozni tudnák.
A tervek között szólt a vasúti pálya fejlesztéséről, megjegyezve: az évekkel ezelőtt lezárult előző fejlesztés első koncepciójában még szerepelt, hogy a vasúti sínek felfussanak a partfalra, később azonban ezt az elemet kihagyták. Így jelenleg nem oldható meg közvetlenül a vasúti és a vízi szállítás összekapcsolása.
Az Éduvízig vezetője a tervezett fejlesztések között említette, hogy nemcsak a kikötő belső infrastruktúráját bővítenék, de – egy kétszer egysávos, 3-4 kilométer hosszú szakasszal – össze is kötnék a létesítményt a Győr keleti vége és az M1-es autópálya között futó M19-es gyorsforgalmi úttal.
Fél évtizede fejeződött be a kikötő fejlesztésének legutóbbi, nyolcmilliárd forintos, háromnegyed részben uniós, a fennmaradó hányadban magyar kormányzati forrásból finanszírozott fejlesztése. Ennek során 12,6 kilométeres sínpárral kapcsolták a kikötőt a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalhoz, valamint infrastruktúrával látták el a kikötő iparterületét.