Húsz százalékkal drágulhat a közúti árufuvarozás
Az alágazat versenyképességének javításához további gyors, a fuvarozási költségeket csökkentő beavatkozásokra van szükség, amelyek ellensúlyozhatják a hazai vállalkozások útdíjköltségeit, megelőzhetik az alágazat likviditási problémáit, és enyhíthetik a költségnövekedésből fakadó inflációs nyomást is.
A magyarországi személy- és áruszállító kapacitások mintegy kétharmadát reprezentáló Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary úgy véli: hatékony eszköz lehet a nagyfelhasználói útdíjkedvezmény bevezetése, amelynek elsősorban a magyar vállalkozások lehetnek a kedvezményezettjei. Felülvizsgálat tárgya lehet az útdíjmérték is.
Közleményükben a szervezetek emlékeztetnek: a magyar kormány az elmúlt időszakban több, a fuvarozók versenyképességét erősítő intézkedést hozott, legutóbb a közúti árutovábbítási szerződésekről szóló kormányrendelet módosításával. Üdvözlik a kereskedelmi gázolaj után visszaigényelhető jövedéki adó összegének emelkedését is. Ezek a döntések azonban nem tudták megakadályozni a magyar fuvarozók teljesítményének drámai visszaesését: 2023 harmadik negyedévében az alágazat teljesítménye tíz százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától. Az utóbbi években elmaradó díjkorrekciók miatt jelenleg átlagosan húsz százalékos fuvardíjemelésre van szükség ahhoz, hogy a vállalkozások működése stabil és kiszámítható legyen, ezzel szemben az elmúlt év végén három–öt százalékkal csökkentek a díjak.
Az érdekképviseletek súlyos tévedésnek tartják, hogy az Európai Unió a jelenlegi recessziós környezetben, az orosz–ukrán háború negatív gazdasági hatásait figyelmen kívül hagyva írja elő például a haszonjárművek tachográf készülékeinek kötelező cseréjét, és vezetteti be a tagállamokkal az új, környezetvédelmi komponensekkel terhelt útdíjrendszert, amely a tarifák drasztikus emelkedését hozta Magyarországon is. Kiemelten fontos a piac működésének hatékony ellenőrzése a jogosulatlan fuvarozási tevékenységek visszaszorítása, a külföldi, elsősorban harmadik országbeli fuvarozók folyamatos ellenőrzése; csak ezzel együtt érhetik el a kívánt célt a kormány versenyképességi intézkedései.
Az MKFE és a NiT Hungary ezért arra kéri a kormányt, hogy mielőbb mérje fel az érdekképviseletek javaslataiban rejlő lehetőségeket, és folytatódjanak az egyeztetések ezek megvalósíthatóságáról.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!