Tűzoltógép balesete: jön az orosz segítség
A vasárnapi katasztrófa után az Egyesült Államokban leállították az erdőtüzek oltására speciálisan felkészített C-130-asok repülését. Az észak-karolinai Nemzeti Gárda úgynevezett MAFFS (Modular Airborne Fire Fighting System) rendszerrel ellátott gépe Dél-Dakotában zuhant le, miközben Edgemont közelében segített egy erdőtűz oltásában.
A zuhanás okát vizsgálják, mindenesetre ez volt az első eset, hogy egy ilyen, a gép rakterében rögzíthető mobil tartállyal és oltóberendezéssel ellátott, különlegesen kiképzett személyzettel repülő Hercules balesetet szenved. A MAFFS program negyven éve létezik, a berendezés a tartályokból öt másodperc alatt 3000 gallonnyi (11300 liter) vizet vagy oltóanyagot képes rázúdítani a tűz fészkére. A Sziklás hegységben kitört erdőtüzek oltására eddig nyolc ilyen gépet vetettek be, de ezek a Herculesek mostantól újabb utasításig nem szállhatnak fel.
Az áldozatokról és sérültekről Obama elnök külön nyilatkozatban emlékezett meg, utalva a tűzoltórepülők munkájának veszélyeire. Ezt jelzi, hogy néhány héttel ezelőtt Utah állam nyugati részén egy átalakított P2V tűzoltógép járt szerencsétlenül.
Mindeközben folynak az előkészületek egy orosz tűzoltó repülőgép amerikai üzemeltetésére. A Berijev 200-as kéthajtóműves amfíbia 1800 méteres szárazföldi pályáról vagy 2300 méternyi nyílt vízről egyaránt startolhat teljes terheléssel, korrózióvédelme lehetővé teszi a tengeri üzemelést, 1,3 méteres hullámokkal is megküzd fel- és leszálláskor. Hatótávolsága 3600 kilométer.
A kétéltű repülőgép hat példánya dolgozik sikeresen Oroszországban és egy Azerbajdzsánban. A gyári géppel végzett tesztrepülések során a Be-200 sikeresen teljesítette az amerikai légügyi hatóság, az FAA követelményeit, viszont átalakítások szükségesek a dobórendszerben annak érdekében, hogy a gép ne csak vízzel, hanem speciális oltóanyaggal is harcoljon a tűz ellen. A tervek szerint tíz ilyen amfíbia állhat szolgálatba az Egyesült Államokban.