Üdvözlet Szovátáról

Erdély talán leghíresebb fürdőhelyén újra közlekedik a „kicsi gőzös”. Nem olyan rég, 2011. augusztus 6-án tizennégy évnyi kényszerpihenőt követően harsant fel a gőzmozdony sípja Szováta és Vármező között.
A bájos iróniával Nyárádmenti expressznek nevezett kisvasút építését az előző századfordulón határozták el, a munkák 1912-ben kezdődtek. Először árvíz, majd az első világháború kitörése akadályozta a vasútépítők munkáját, végül 1915. október 23-ra készült el a nagy mű, a sóbányájáról híres Parajdig lehetett Marosvásárhelyről utazni. A vasút forgalma a csúcspontját a hetvenes években érte el, ekkor a jelentős turistaforgalom mellett komoly szerepet játszott a környék kereskedelmében is. A XX. század utolsó negyede mindenhol, így a minőségi közutakkal gyengébben ellátott Erdélyben is a vasút háttérbe szorulását hozta, a közép-kelet európai államszocialista rezsimek bukása pedig végleg betette az ajtót. A szovátai kisvasúton a forgalom 1997-ben szűnt meg végleg.
Alig két éve, 2009-ben merült fel először a vasút újraindításának ötlete. Egy elszánt vállalkozó és a nem kevésbé elszánt helybeliek hatalmas erőfeszítései árán a Vármezei Áfonyafesztivál napján, 2011. augusztus 6-án egy 1949-ben gyártott lengyel gőzmozdonnyal és egy személykocsival újraindult a Szováta és Vármező közötti 14 kilométeres szakaszon a vasút. A távlati tervek között szerepel a folytatás újjáépítése Parajdig, a nagyobb forgalomra számítva már dízelüzemmel, és a manapság igen divatos hajtányozásnak is teret kívánnak adni.
A szerkesztőség köszönetét fejezi ki Kopányi Sándornak az információkért, a képek és a videó elkészítéséért.