"Úgy tűnik, a vízben vannak" - tengerre szállás Honolulunál
A 46 éves teherszállító egyik hajtóműve kiesése után nem tudott a levegőben maradni, a partoktól néhány kilométerre szállt le a vízre, a pilótákat kimentették.
A TransAir 46 éves, Boeing 737-275C Advanced típusú repülőgépe (N810TA) hajtómű meghibásodás, magasságvesztés után sikeresen kényszerleszállást hajtott végre a tenger vizén. A járat Honolulu repülőtérről a 08R pályán szállt fel, helyi idő szerint 01:33-kor. Úgy tűnik, hogy a repülőgépnek nem volt elegendő magassága, ideje ahhoz, hogy visszatérjen a Honolulu-Daniel K. Inouye Nemzetközi Repülőtérre. (PHNL/HNL)
A hajtómű meghibásodása miatt a repülőgép személyzete a vízen hajtotta végre a kényszerleszállást, miközben folyamatosan kommunikáltak a légiforgalmi irányítóval. A repülőtértől kilenc kilométerre nyugatra landoltak a vízen, három kilométerre a partoktól. A jelentések alapján mindkét pilótát a parti őrség kimentette a vízből, más nem tartózkodott a fedélzeten.
A RadarBox.com adatai alapján a repülőgépnek a maximális magassága felszállás után csak 2125 láb volt. Az adatok arra is rámutatnak, hogy a gép viszonylag lassan, kontrolláltan veszített a magasságából, ami arra utal, hogy a pilóták tudtak vitorlázni a géppel, óvatosan landoltak az óceánon. Az utolsó adat a magasságról 75 láb volt csak mindössze, alacsony sebességgel.
A vészhelyzetet a LiveATC.com jóvoltából meg lehet hallgatni, a hanganyag vágott verzióját itt találhatják.
A személyzet előre szólt, hogy lehet szükségük lesz majd a tűzoltókra, talán a parti őrségre is, ha nem sikerülne visszatérni a repülőtérre. Az irányító abban a pillanatban mikor megtudta, hogy a gép süllyed, azonnal engedélyt adott bármely futópályán való landolásra. Nem sokkal később a légiforgalom irányító egy másik, ugyanazon frekvencián tartózkodó géppel közölte, hogy: “Úgy tűnik, a vízben vannak. / It looks like they went down in the water”.
A repülőgépet a TransAir színeiben a Rhodes Aviation üzemeltette. A gépet 1975 január elsején rendelte meg a Pacific Western Airlines, majd október 10-én lett számukra újonnan leszállítva, C-GDPW lajstrommal, majd egészen 1999 márciusáig kanadai légitársaságok között volt tulajdonban. A jelenlegi tulajdonos 2014 júniusában jutott a géphez, a N810TA lajstromot július 23-án kapta meg. 2014 óta 69926 repült órája, 63804 ciklusa volt a gépnek.
Még egy információ: a 737-esek e korai változata egy korábbi, kisebb teljestményű, Pratt and Whitney JT8D-9A hajtóművel készült, gyanítható, hogy a modernebb, a 737 Classic verziójától használt CFM-556-ossal tovább maradt volna a levegőben a gép, és elérhette volna valamelyik repülőteret.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!