Új buszos viszonylat indulása a horizonton, elszívhatja az utasokat a 142-esen

iho.hu   ·   2024.07.28. 20:05
Csörgőbaj a 142-esen tavaly júliusban Gábor Marcell felvételén

Bár az expresszjárat betesz az alsó és a középső vonalszakasz vonatforgalmának, de az utas legalább időben elér oda, ahová elindult.

Mivel a vasutat szükséges rossznak tekinti a kormány, és a normális színvonalú működtetéséhez szükséges invesztáció nagyságrendje nem is tenné lehetővé a politika egyéb kiadási elképzeléseit, ráadásul a Volánbusz Zrt., a MÁV-Start Zrt., a MÁV-HÉV Zrt., továbbá a MÁV Rail Tours Kft. integrációjával 2025. január elsejével új nemzeti közlekedési vállalat indul MÁV Személyszállítási Zrt. néven, jelentős változások léphetnek életbe a közeljövőben. Ennek a részletei még nem ismeretesek (tekintettel a feladat nagyságára, bizonyos elemek érthető módon egyelőre a szakminisztériumban sem), ezért csak feltételezni lehet, hogy mivel jár majd az egész ország közösségi közlekedését átértékelő központosítás, például:

  • a párhuzamosságok megszüntetése,
  • a vasútra ráhordó autóbusz-viszonylatok indítása,
  • esetleges újabb módváltások.

A változások előszelét jelzi a mav142.blogspot.com értesülése, miszerint a Volánbusz körlevélben értesítette a 142-es számú vasútvonal településeinek elöljárót egy új, az M5-ös autópályán közlekedő buszjárat indulásáról. A Budapest–M5–Hernád–Örkény–Lajosmizse–Kecskemét útvonalra szánt 625-öst bátran nevezhetjük afféle expresszjáratnak, hiszen a jelenlegi buszosnál félórával rövidebbnek ígérkezik a menettartama.

 

A járat azonban egyértelműen a vasút versenytársa lesz. A 142-es a főváros egyetlen nem villamosított elővárosi vasútvonala, eső és kelő csörgős ingákkal, illetve kérdőjeles üzemkészségű, 416-os sorozatú, kétrészes dízelmotorvonatokkal, az Uzsgyikkal kiszolgálva. Az új menetrend révén a vonal alsó és középső szakaszán útrakelők szinte teljes egészét elszívhatja az autóbusz, értsd, Ócsa és Kecskemét között alig lenne utas. Amennyiben az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jóváhagyja a tervezetet (aminek a kidolgozására egyébként maga adott utasítást), az autóbuszok üzemideje kora reggeltől késő estig tartana, teljesen leárnyékolva ezzel a vasútét. Megtudtuk azt is, hogy a változásokra tekintettel Dabas és Mizse között a mostani hétköznapi, órás ütem helyett kétórást vezetnek be a 142-esen.

Már látjuk lelki szemünkkel a reakciókat, de azt azért szerintünk indokolt figyelembe venni, az ÉKM jól mérte fel a kényszerhelyzetet, azaz a meglévő rozzant infrastruktúrán, a toldozott-foltozott vasútijármű-állománnyal a menetrendszerűség a 142-esen sem most, sem a jövőben nem tartható fent, ezért a felhasználók a busszal jól járnak: nagy valószínűséggel akkor érnek oda, ahova indultak, amikorra azt tervezik.

Azt is tegyük hozzá, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Pluszból 190 milliárd forint érkezik a 142-es vonal felső,  Kőbánya-Kispest–Dabas szakaszának villamosítására és elővárosi fejlesztésére.

A nyitóképen: Csörgő-baj a 142-esen tavaly júliusban, Gábor Marcell felvételén

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek