Pályafelújítások, villamosítások és járműbeszerzések 1500 milliárd forintnyi IKOP Plusz-forrásból
Az uniós támogatás felét Budapest és agglomerációja használhatja fel, elsősorban a nagyvasút és a HÉV-ek korszerűsítésére.
A rendeletet a Magyar Közönyben hozta nyilvánosságra a kormány.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Pluszból érkező forrás nagy részét vasútfejlesztési projektekre fordítják. A nagyvasút az alábbi beruházásokkal korszerűsödhet, a teljesség igénye nélkül (a teljes lista itt olvasható):
- 190 milliárd forintot a 142-es vonal Kőbánya-Kispest–Dabas szakasza villamosítására és elővárosi fejlesztésére;
- 18 milliárdot a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszainak fejlesztésére a Nyugati és Rákosrendező (kiz.) közötti szakaszon;
- 141,5 milliárd forintot a 110-es számú (Debrecen–)Apafa–Mátészalka vasútvonal villamosítására és pályafejlesztésére;
- 54 milliárd forintot tizenöt kétszáz ülőhelyes elővárosi zéróemissziós villamos motorvonat beszerzésére;
- 112,9 milliárd forintból 19 nagykapacitású motorvonatot szerezhet be a MÁV-Start;
- 210,4 milliárdból hozhatnak létre a budapesti Déli Körvasút projekt II. ütemében tervezett két új megállóhelyet (Nádorkert és Közvágóhíd), valamint további 46,1 milliárd forintból a III. ütemben megvalósítandó Népliget megállóhelyet – ezeket a körvasút létrehozásának CEF2-támogatási kerete nem finanszírozza;
- 59,7 milliárd forintból állíthatják helyre a 120-as vonal Nagykáta–Újszász szakaszát;
- 105 milliárdból újulhat meg a 100-as vonal Újfehértó–Nyíregyháza szakasza, valamint a Debrecen–Nyíregyháza vonalszakasz I. ütemének CEF2-ből nem elszámolható utasforgalmi, biztosítóberendezési és ETCS elemeinek fejlesztése;
- 79 milliárd forintból újulhat meg az infrastruktúra a 80-as vonal Füzesabony–Miskolc szakaszán a versenyképesség javításának érdekében;
- 38 milliárdból villamosíthatják a 108-as vonal Debrecen–Balmazújváros szakaszát;
- a Déli pályaudvar szélén található Kis-Gellért-hegyi alagút rekonstrukciójának előkészítésére 300 milliót fordítanak, a projekt további 28,5 milliárdból valósulhat meg;
- 11,8 milliárdból újulhatnak meg a 30-as vonal Balaton-menti szakaszán található állomások és megállóhelyek;
- 14 milliárdból a 29-es vonalon korszerűsíthetik az állomásokat és megállóhelyeket;
- 7 milliárdból villamosíthatják a GYSEV által üzemeltetett Szombathely–Kőszeg (18-as) vonalat;
- 3,3 milliárdot kap a 71-es (Rákospalota-Újpest–Vácrátót–Vác) vonal elővárosi célú fejlesztéseinek előkészítése.
A budapesti HÉV-vonalak is komoly pénzekhez jutnak:
- 113,8 milliárd forintból szerezhetnek be 12 plusz hat új egyáramnemű HÉV-szerelvényt a szentendrei (H5) vonalra;
- 70 milliárdot fordítanak a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) vonalak korszerűsítésére, a megállóhelyek fejlesztésére;
- 7,4 milliárd forint a H5–H6/H7 HÉV-vonalak összekötésének tervezésére az észak–déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének részeként;
- 7 milliárd a gödöllői (H8) és a csömöri (H9) vonalak korszerűsítésének, valamint az Örs vezér téren az M2-es metróvonallal való összekötésének előkészítésére.
A fővároson belül is számos vasúti és közúti fejlesztés valósulhat meg:
- 39 milliárdból a budai fonódó villamos II. üteme;
- 8,8 milliárdból a trolibuszbeszerzés III. üteme és az állatkerti delta kiépítése;
- 600 millióból a kelenföldi intermodális csomópont őrmezői autóbusz-terminál megvalósításának és a P+R parkolók bővítésének előkészítése;
- 10 milliárdból készíthetik elő a Kisföldalatti infrastruktúra-fejlesztésének tervezését, a pesti fonódó villamoshálózat II. ütemét, valamint 42-es villamosvonal meghosszabbítását.
(Nyitóképünkön a Déli Körvasútra tervezett Fehérvári úti megállóhely látványterve)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!