Új Cessna, a SkyCourier: Caravan duplázva

iho   ·   2017.11.29. 11:15
cim

A világ egyik legsikeresebb légi haszonjárműve, a Cessna Caravan után megszülethet a nagyobbik testvér: indul a Cessna SkyCourier 408 fejlesztési programja, miután megvan az első megrendelő is.

A Caravan 208 egyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás gép, 1982-ben szállt fel először, több mint 2500 példányt gyártottak belőle, és a világ minden táján repül. Épp olyan jó szolgálatot tesz nagy szállító cégek kötelékében vagy az azokkal szerződéses kisebb légitársaságoknál, mint az akár szilárd burkolat nélküli repterek között repülve, a legeldugottabb településeket a nagyvilággal összekötve, Afrikában, Pápuaföldön, netán valamelyik sarkvidéki állomáson. Megbízható, robusztus építésű vállszárnyas gép, elviselhető üzemeltetési költségekkel.

(grafikák: Textron Aviation)

Nyilván hasonló jó tulajdonságokkal szeretné felruházni a gyártó a SkyCouriert is, csak nagyobb dimenziókban. A gép hasonló felépítésű, orrkerekes, dúcokkal merevített vállszárnyas, merev futós, de nem egy, hanem két hajtóműves, gyakorlatilag a mérete és a kapacitása is a duplája a Caravannak. Hatótávolsága hasonló, 900, illetve két és fél tonnával megpakolva négyszáz mérföld, de maximális terhelhetősége három tonna körüli. Lesz egy teherszállító és egy személyszállító változata, utóbbi 19 utassal repülhet, előbbi a kabin lapos padlójára rögzítve három LD3-as szabványkonténert vihet, ami különösen hasznos a feeder-funkcióban. A felépítésében viszont már az első képeken is jól látható különbség a Caravanhoz képest a T-vezérsík alkalmazása.

A kibocsájtó légitársaság ennek megfelelően a FedEx Express, ötven gépet vásárol fix szerződéssel és további ötvenre jelentett be opciós lekötést (a szerződéses Caravanok száma a flottában jelenleg 240 körüli). A SkyCourier 2020-tól állhat szolgálatba. A Cessna anyavállalata, a Textron Aviation harminc éve ápol kiváló kapcsolatokat a FedEx-szel, az új konstrukció kulcs-szerepet játszik a feeder-hálózat modernizációjában, mondta a szállítmányozó óriáscég elnöke, David L. Cunningham.

A fő adatok: a gép hossza 16,7 méter, a fesztáv majdnem 22 méter, Valószínűleg átveszik a modernizált Caravan-változatok „nagyképernyős” pilótafülkéjét,  maximális utazósebessége valamivel nagyobb, mint a Caravané, 200 csomó. A hajtóművei a jól bevált Pratt & Whitney Canada PT6A gázturbinák, amelyek darabonként ezer lóerővel forgatják a négytollú, reverzbe is állítható McCauley légcsavarokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek