Új helikopter születőben: a H160!
Új vállalati arculat, új helikopter-típusnevek és – egy vadonatúj helikopter-konstrukció: az Airbus Helicopters alaposan megbolygatta a floridai Orlandóban rendezett HeliExpo 2015 kiállítást. A gép létezéséről már korábban tudni lehetett, akkoriban X4 néven emlegették, a mostani bemutató során kiderült: H160 lesz, amint mostantól megszűnik a cég korábbi AS és EC sorozatneve is.
A kéthajtóműves H160-ast valóság- és mérethű makett formájában állította ki és mutatta be a cég, a szépvonalú, valóban stílusos külsejű gép 160 csomós utazósebesség mellett 12 utast csaknem 120 mérföldes távolságra szállíthat a gáz- és olajipari repülések feladatkörében. Közszolgálati illetve kutató-mentő változatban 20 perces tartalék mellett 450 tengeri mérföldet repülhet.
Természetesen Fenestron burkolt farokrotorral készül, de nem ez a legfontosabb változás: amint a vállalat elnöke, Guillaume Faury is hangsúlyozta, a polgári helikopterek között ez az első teljesen kompozit-építésű gép, amelynek szerkezete könnyebb, erősebb, korróziónak és anyagfáradásnak ellenállóbb, miközben kisebb a karbantartás-igénye. Az Airbus Helicopters bevált Spheriflex merev bekötésű rotoragyát kompozit termoplasztik technológiával javították, ami csökkenti a rendszer súlyát és növeli működési biztonságát.
Az eddigi legnagyobb Fenestron-farokrotor 12 fokra megdöntve javítja a nyomaték-kiegyenlítés hatékonyságát, és az új, lépcsőzetesen elrendezett „Biplane” vezérsík a cég szerint javítja a manőverező képességet és jelentősen csökkenti az aerodinamikai hátrányokat lassú repüléskor és lebegéskor. Ugyancsak a H160-as technológiai áttöréseihez tartoznak az Airbus Helicopters által először bevezetett „Blue Edge” főrotorlapátok, amelyek 50 százalékkal csökkentik a külső zajt, és a repülési rezsimektől függően mintegy 100 kilónyi plusz többletterhelést tesznek lehetővé a hagyományos rotorlapátok használatához képest – írja a cég közleménye.
Az Airbus Helicopters a géphez a Turbomeca ezer lóerős Arrano hajtóművét választotta, amely a cég szerint jelentősen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, növeli a hatótávolságot és a hasznos terhet, miközben alapcsonyabb a környezeti hatása. Korábban szó volt a Pratt & Whitney Canada PW210E hajtóművéről, sőt, hírek szerint az első prototípusba még ezt építették be. Még egy újdonság: a H160-as elektromosan működtetett behúzható futói, amelyekkel megintcsak növelhető a hasznos teher. Korábban szó volt a teljes fly-by-wire repülésvezérlésről, ami valóban forradalmi újdonság lett volna, de ez végül nem valósul meg a H160-ason.
Három berepülési tesztpéldány és két földi próbagép teszi lehetővé a különféle rendszerek integrálását, hogy a H160-as éretten jusson el az első felszállásig, és hogy sikerüljön lerövidíteni a fejlesztési folyamatot – írja az Airbus Helicopters. A H160-as fejlesztése 2013-ban kezdődött, a konfiguráció végleges meghatározása ebben az évben történt. A helikopter első felszállása még idén megtörténik, a szolgálatba állítást 2018-ra tervezik.
A szakma számára világos, hogy az új típus elsősorban az AW139 ellenfeleként jelentkezik a piacon. Korábban a kisebb Dauphin utódjának szánták a gépet, de aztán változott a koncepció, amelynek lényege, hogy az 5,5-6 tonnás gép egy tonnával könnyebb önsúllyal hozza a versenytárs paramétereit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!