Új kitűzési jeleket alkalmaz a vízügy a Dunán

iho/hajózás   ·   2022.10.03. 18:00
00_kituzoboja

A folyam magyarországi szakasza közel természetes állapotú, szabad folyású, ahol a hajózási viszonyok a vízállás-, valamint a mederváltozás következtében állandóan változnak. Egy ilyen adottságú folyamszakaszon a hajózás biztonságát, a vízi út kihasználtságát csak a változásokat azonnal követő, pontos hajóút-kitűzéssel lehet megoldani. A kitűzőrendszer fejlesztése műszaki szempontból független a folyó vízmélységi viszonyait javítani szándékozó tevékenységtől.

A hajóút, mint közlekedési pálya forgalomtechnikáját a hajózást irányító jelek, valamint kitűző parti és vízi jelek biztosítják. A hajózást irányító jelek (jellemzően, parti, illetve műtárgyakra rögzített táblák) a közlekedési szabályok megjelenítésére szolgálnak, míg a közlekedési pálya vonalvezetésének megjelölését, a hajóút jellemző pontjait a hajósok számára parti, illetve úszó kitűző jelekkel jelölik meg. Ez a tevékenység a hajóút kitűzése.

A „magyarországi dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése” elnevezésű CEF projekt keretein belül az új kitűzőhajók és gyorsjáratú kishajó megérkezését követően folyamatban van az úszó eszközpark megújítása a hajózhatóság javítása érdekében.

Ágazati szinten 260 normál bóját jeladóval és 112 világítással és jeladóval felszerelt bóját szerzett be a vízügy a közelmúltban, amiket már leszállítottak a vizigek területére, készreszerelésük, a hozzá kapcsolódó LoRa kommunikációs eszközök tesztelése már folyamatban van, a hálózat végleges kiépítése, illetve a háttérszoftverek biztosítása a közeljövőben valósul meg.

Az új kitűző rendszerben a bójákra szerelt kommunikációs eszközök lehetővé teszik majd a hajózási jelek online monitoringját, nyomon követését. Elütés, sodródás esetén a pozíció változást azonnal látni lehet, így a vízügy a változásokról azonnal értesül. Az úszók pontos helyzete a hajósoknak is elérhető lesz az AIS nyomkövető és elektronikus térkép-megjelenítő rendszeren keresztül.

A világítással szerelt úszó jeleken alkalmazott hajózási jelzőfények önellátó üzeműek, napelemes rendszerüknek köszönhetően az akkumulátorok cseréjére, töltésére nem lesz szükség, ami jelentős kiadástól mentesíti a fenntartó vízügyi igazgatóságokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.