Új korszak New Yorkban a metró- és az elővárosi vonalakon: akkumulátoros próbaüzem Long Islanden

Kiss Bertalan   ·   2021.04.25. 18:00
Bombardier_Adam-E.-Moreira-M7_7799_enters_Flushing

Egy perces gyorstöltés, kezdés a két rövid vonalon, ha sikeres a projekt, jöhet a két másik hosszú vonal is.

Egy kis földrajz

Long Island teljes hossza a Montaui földnyúlvánnyal együtt kis híján 190 kilométer kelet–nyugati irányba, míg észak-déli irányban a legszélesebb részén körülbleül 50 kilométer. Nyugati végén terül el az 1212 négyzetkilométeres, körülbelül 8,6 milliós New York legangyobb hányada. Ez utóbbit leszámítva további közel 8 milló ember (7,6 millió fő – 2019) él a szigeten. Az LIRR vonalai is az ő közlekedésüket szolgálják. A négy fővonal, amelyeken külső áramforrás nélküli, elektromos üzemmódot kívánnak megvalósítani, összesen 160 mérföld hosszú, vagyis 256 kilométer.

 Long Island teljes hálózata

A metró értelmezése merőben más: mindegy ha felszínen, föld alatt vagy magasvasútként fut, akkor is metró, inkább az áramvezető sín megléte számít. De a helyi járatos, sokmilliós metropliszok buszait is illetik „metro bus“ jelzővel. Ez Amerika!

Több lépcsős projekt

Az eddig előirányzott 850 ezer dolláros program első részében a legrövidebb, zöld, 20,8 kilométeres, Oyster Bay-i viszonylaton, majd a kék, 35,7 kilométeres Port Jeffrson végállomás felé állítanak forgalomba, felújított és akkumulátoros üzemmódra átépített, Bombardier M7 típusú szerelvényeket. Ezek eredetileg harmadik sínből kapják a 750 voltos feszültséget, de a fenti két pályaszakaszon csak az állmásokon lesz rövid áramvezető sínszakasz, hogy akár egy perc alatt is elvégezhető legyen gyorstöltés. Mind az akkuegységek, mind a töltésvezérlő elektronika ennek megfelelően kerültek kiépítésre. Az akkumulátoros, négykocsis, M7 retrofit szerelvények egyelőre utasok nélkül, pórbamenetben közlekednek, Oyster Bay és East Williston között. A két köztes kocsiban nincs meghajtás, a két szélsőben igen, forgóvázanként két-két motorral.

A négy szárnyvonal, ahol akkumulátoros és gyorstöltésű szerelvények fognak futni

Amennyiben a tartós tesztek sikert hoznak, akkor megkezdőthet a menetrend szerinti utasforgalom Oyster Bay-től egészen New York Penn Station vagy a brooklyni Atlantic Avenue között. Továbbá, a másik két vonalon is bevezethetik a felújított és akkumulátoros üzemmódra átépített szerelvényeket. A lila, Ronkonkoma-Greenport szakasz 73,3 kilométer, míg a türkiz, Babylon-Montauk táv 126,7 kilométer.

Az akkumulátoros üzemű, kisebb-nagyobb könnyű vasúti járművek (light-rail), vagy villamosok, helyi érdekű vasutak nem újak az Egyesült Államokban, de azok teljesen más sebességgel és más geometriájú, kisebb ívű pályákon közlekednek és a szerelvények is könnyebbek.

Egy másik esélyes, retrofit M7 helyett: Bombaridier Talent 3 BEMU – Battrery Electric Motorwagon Unit)

Az amerikai szakemberek szerint, európai és ázsiai mintára számos vonalon be lehetne vezetni az akkulátors üzemű motorvonatokat, a dízelek helyett. Az elektromos üzem nemcsak környezetbarát, de a meghibásodása is nagyon ritka, az akkumulátoros üzemmód és helyi töltés infrastruktúrája és fenntartása is nagyságrendekkel olcsóbb, mint a folytonos áramvezető sínes vagy felsővezetékes megoldásé.

A mindennapos életben bárki láthatja – elektromos gépkocsik, mobiltelefonok, laptopok –, hogy az akkumulátorok technológiája mekkora változáson ment keresztül néhány év alatt, amiből más közlekedési ágak szintén profitálhatnak. Sőt, az LIRR megosztja programját és tapasztalatait az MTA Metro-North Railroad társasággal, amely vonalai már a kontinensen futnak, New Yorkból kiindulva, északi irányba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek