Új pénzcsatornák Kínában közlekedésfejlesztésre

iho/vasút   ·   2021.12.28. 15:00
00_selyemut

A SZIT-modellt alkalmazzák nagy infrastrukturális beruházások finanszírozására.

Hamisítatlan újítással teremtik meg a közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztések pénzügyi alapjait Kínában. Egy, már sok éve sikeresen működő befektetési formát, a magyar piacon is létező Szabályozott Ingatlanbefektetési Társaság (SZIT) modelljét kívánják alkalmazni a kiemelkedő beruházások finanszírozására. Az eszközt REIT néven ismeri a szakirodalom (Real Estate Infrastructure Investment Trusts), és a tervek szerint a kínai állam legjelentősebb fejlesztési programjának, az Egy övezet, egy út kezdeményezés (Belt and Road Initiative) néven ismert projektre fordítanák. Kína eddig sem bizonyult szűkmarkúnak az út- és vasútfejlesztésekben, hiszen a központi büdzséből az elmúlt években négybillió dolláros fejlesztést valósítottak meg a Selyemútnak is nevezett program megvalósítása érdekében. (Cseppet sem mellékesen Kína 1995–2019 között 23 billió dollárt fordított infrastrukturális fejlesztésekre...)

A kínai tőzsdefelügyelet (China Securities Regulatory Commission, CSRC) tavaly áprilisban adta áldását erre az új típusú befektetési formára, amely révén hazai, de főleg külföldi tőkebefektetőket kívánnak bevonni a nagyléptékű fejlesztésekbe.

Az infrastrukturális fejlesztésekre hangszerelt REIT az ingatlanfejlesztés területén roppant egyszerűen működik, és a befektetők számára éppen ezért vonzó: a befektetők pénzéből (akár hitellel kiegészítve) értékes ingatlanokat (kiskereskedelmi egységek, magánkórházak, ingatlanok, ipari célú ingatlanok és így tovább) vásárolnak, amiket aztán bérbe adnak. A REIT jövedelme a bérleti díjakból származik – levonva a működési költségeket –, és gyakorlatilag teljes mértékben (kilencven százalékban) szétosztják osztalék formájában a befektetők között. A kínai újítás ezt a gyakorlatot átfordítja az infrastrukturális fejlesztések területére, és az első becslések szerint tíz év alatt 300–735 milliárd dollárnyi tőkét tudnak ily módon bevonni.

Nagy kérdés, hogy mibe fektetik ezt az irdatlan összeget, és milyen garanciákat kapnak a befektetők? Egy már most biztos: sem lakó- sem kereskedelmi ingatlanokba nem fektetnek a kínai SZIT-társaságok – sokkal inkább 5G-s kommunikációba, adatközpontokba, e- kereskedelembe és logisztikai bázisokba. Az új típusú REIT társaságokat a sanghaji és a szencseni tőzsdén jegyzik majd – ez jelenthet biztonságot a befektetőknek.

Szakonyi Péter
Magyar Vasút

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.