Új reptéri forgalmi adatok: tíz hónap – tízmillió utas, de lassú csökkenés

iho/repülés   ·   2022.12.03. 12:00
124

Adó, infláció, lassuló gazdaság, csökken a jövő évi prognózis. Viszont gördülékenyebb a biztonsági ellenőrzés, a teheráru-forgalom a globális visszaesés mellett is emelkedett.

Ahogy egyre inkább magunk mögött hagyjuk a nyarat, úgy csökken szépen lassan az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – kezdődik a Budapest Airport beszámolója. Ugyan továbbra is egymillió felett volt októberben a havi utasszám, a 2019-hez mért forgalom a nyári 80–82 százalékról 79 százalékra mérséklődött. Az év tizedik hónapjában 1 millió 169 ezer 679 érkező és induló utas fordult meg a budapesti légikikötőben, a repülőtér ezzel együtt eddig összesen 10 millió 230 ezer 431 utast regisztrált 2022-ben, 220 százalékkal többet, mint a tavalyi évben.

A tavalyi évben a Budapest Airport 2023-ra predesztinálta a 2019-es forgalom teljes visszaépülését, a nemrégiben bevezetett adó azonban további terhet rótt a légitársaságokra, amely az idei őszi és téli szezonra vonatkozó kapacitások törléséhez vezetett. Ennek, valamint az inflációnak és a lassuló gazdaságnak következtében a Budapest Airport felülvizsgálta korábbi előrejelzését és a 2023-ra vonatkozó becslést 2 millió utassal csökkentette. Ez a visszaesés nemcsak a Budapest Airportot, hanem a teljes turisztikai ágazatot érinti, több mint 100 milliárd forint potenciális bevételkiesést generálva az iparágnak.

A cargo árumennyiség a szeptemberi minimális visszaesés után októberben 11,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest: a Budapest Airport a múlt hónapban 17 ezer 11 tonna árut kezelt. A növekedés hátterében az év végi csúcsidőszak miatti forgalomélénkülés, illetve a repülőtér és a légi áruszállítási közösség közös munkája áll, amelynek köszönhetően a budapesti repülőtér erős eredményeket produkál annak ellenére is, hogy a légi áruszállításban globális lassulás figyelhető meg.

Értékelik az utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér folyamatos fejlesztését, értékeli az utaselégedettséget a reptérkezelő. Az elmúlt három évben több mint 80 milliárd forintból megvalósult beruházásoknak köszönhetően az utaselégedettség szintje folyamatosan emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A negyedévente elvégzett, nemzetközileg elismert ASQ (airport service quality) felmérések eredményei sorában a 2021 utolsó negyedév minden korábbi értéket túlszárnyalt, idén pedig az emelkedő utasszám mellett is magas pontszámon áll az utasok általános elégedettségi szintje: az ötös skálán 4.11 pontos érték 7,5 százalékkal magasabb, mint a 2019-es rekordév azonos időszakában mért eredmény. Szintén szembetűnő emelkedés látszik az említett időszakhoz képest a biztonsági személyzet kedvességét és segítőkészségét, valamint a terminálok általános tisztaságát illetően.

Kiemelkedően jóra értékelték az utasok a biztonsági ellenőrzés gördülékenységét és az itt tapasztalható rövid várakozási időt. Ez a Budapest Airport közelmúltbeli, ezirányú technológiai fejlesztéseire és az időben megkezdett, járvány utáni felkészülésére vezethető vissza. Az utasok már a terminálra érkezéskor információt kapnak a kihelyezett monitorokon arról, hogy az A vagy a B terminálon számíthatnak rövidebb várakozási időre, illetve a modern ellenőrző berendezések azt is lehetővé teszik, hogy a kisebb elektronikai eszközök (például laptop, hajszárító, stb.) az ellenőrzés során a kézipoggyászokban maradhatnak. Az eredmény különösen annak fényében kiemelkedő, hogy a koronavírus-járvány utáni első „igazi” nyár próbára tette a repülőtereket Európa szerte, azonban Budapesten a legforgalmasabb időszakok idején sem kellett 10–14 percnél többet várniuk az utasoknak a biztonsági ellenőrzésre, melynek átlagos időtartama öt perc volt, írja a reptérkezelő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek