Új vasúti kapcsolat jöhet létre Mongólia és Oroszország között

iho   ·   2014.11.08. 08:45
400px_mongolia_northern_railway_map

A mongol kormány új nemzeti vasútpolitikájának részeként Oroszországba vezetné át az Erdenet–Ovoot vonalat, meghosszabbítva azt az orosz határnál fekvő Arts Suuriig. Ez az úgynevezett északi vasútvonal közvetlen vasúti kapcsolatot hozna létre az oroszországi Ulug-hemi-medencében található kokszüzemmel. Az üzem ellátásához hatalmas mennyiségű szén is biztosítva lenne, mivel az Ovoot közelében található Ovoot Tolgoi szénbánya a világ egyik legnagyobb szénkészletével rendelkezik.

Mongólia északi vasútvonalának fejlesztése összefügg az ország kormányának Oroszországgal és Kínával kötött legutóbbi megállapodásaival. A megegyezések értelmében nagyszabású közlekedési infrastrukturális projekteket kell a közeljövőben megvalósítani az Oroszországból és Kínából érkező, a transzmongol-vasútvonalon keresztülhaladó ásványianyag-szállítmányok mennyiségének növelése érdekében. Az Ulug-hemi-medence kohászati szénkészlete a becslések szerint akár két és fél milliárd tonnát is kitehet.

A mongol kormány valószínűleg hamarosan megkezdi a tárgyalásokat az első szakasz, vagyis az Erdenetet Ovoottal összekötő vonal koncessziós szerződésével kapcsolatban. Az 547 kilométer hosszú pályát az Aspire Mining Mongóliában bejegyzett, vasúti infrastruktúrával foglalkozó leányvállalata, a Northern Railways fogja kezelni. A vasútvonalon ömlesztett árut, darabárut, valamint mezőgazdasági terményeket szállítanak majd, de személyvonatok is fognak rajta közlekedni.

Az Erdenet–Ovoot vasútvonal orosz határig történő meghosszabbítása, azaz az északi vasútvonal által fontos vasúti kapcsolat jöhet létre az Ovoot környéki hatalmas szénkészletek és az oroszországi Ulug-hemi kokszüzem között<br>(grafika: proactiveinvestors.com.au)

Az Aspire tulajdonát képezi a Mongólia északi részén található ovooti kokszüzem, ami 2018-ra el szeretné érni az ötmillió tonnás éves kitermelést, ha az év végére megszerzik az engedélyeket, valamint ha a szállításhoz szükséges vasúti infrastruktúra megvalósul. Az Aspire szerint a vasúti koncessziós megállapodás időzítése már nem rajtuk múlik, és a végleges finanszírozási tárgyalásokhoz szükséges részletes mérnöki munkát sem végezték még el. Az Aspire vezérigazgatója, David Paull azonban elmondta, a Northern Railways szeretne egy pályázati javaslatot benyújtani a közeljövőben. Hozzátette, a mongol kormány döntése megteremti a vasúti hátteret az Ovoot-projekt értékének kiaknázásához.

Az Aspire úgy számol, hogy az új vasúti kapcsolatnak köszönhetően a transz-mongóliai vasútvonal akár százmillió tonnás éves forgalmat is lebonyolíthat majd, ez pedig óriási hatással lesz az észak-mongóliai szén versenyképességére, mind a kínai, mind pedig a tengeri úton lebonyolódó kokszszén-piacokon. Továbbá a vasút jelentős gazdasági és társadalmi előnyöket nyújt majd az észak-mongóliai megyéknek is, mivel felgyorsulhat a gazdasági fejlődés és a regionális integráció – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek