Újabb nekifutás Amerikában

iho/repülés   ·   2012.03.20. 10:00
nyito

Az amerikai légierő harci kutató-mentő helikopteres egységeit alapvetően a Sikorsky HH-60G Pawe Hawk helikopterekre alapozzák. A közepes UH-60 Black Hawk-helikopterek átalakított, a feladatnak megfelelő, speciális fegyverzettel és önvédelmi, felderítő, elektronikai harci és kommunikációs rendszerekkel, légi utántöltési képességgel ellátott változata ugyanakkor érezhetően kihívásokkal, gondokkal küzd az olyan, nagy magasságú és forró hadszínetrek esetében, mint amilyen Afganisztán is. Itt gyakran a Sikorsky CH-53 Super Stallion-ok vagy a Boeing MH-47E/G Chionoo-ok kénytelenek besegíteni a minden szempontból forró helyzetekben.

Riasztás Afganisztánban: indul a Pave Hawk-géppár <br>(fotó: USAF)

A HH-60-asok leváltására indult el a CSAR-X program, mely az új generációs harci kutató-mentő helikopterek kifejlesztését és megvásárlását célozta meg. 2006. november 9-én a Boeing HH-47-esét nevezték meg győztesnek, 141 gépet vásároltak volna a szerződés szerint. A vesztes cégek tiltakozásának részben helyet adva a GAO, az amerikai számvevőszék a pályázat újrakezdésére szólította fel a légierőt 2007. februárjában. Bár erre a légierő vezetése már 2010. februárjában készült, mégis csak most írták ki az újabb pályázatot.

Nagy magasságban, nagy melegben már kevés a hajtóművek teljesítménye <br>(fotó: USAF)

A cél még mindig a HH-60G Pave Hawk-ok leváltása. Az ajánlatok első körét április 9-ig kell benyújtania a pályázóknak. A pályázatok nem nyilvánosak, de a légierő kiírása nyílt versenyt ígér. A kiírás szerint az új típusnak a 2018-as pénzügyi évre kell elérni a kezdeti hadrendbe állíthatósági állapotot, azaz ekkorra már harc- és műveletek végrehajtására képes helikoptereket kell a nyerte gyártónak leszállítania. A 2013-as pénzügyi évbe két bemutatógép vásárlására különítettek el forrásokat.

Kapcsolódó hírek