Újabb szinten

Bohus Dávid   ·   2019.03.16. 15:00
vbsetras415kis

A tíz évvel ezelőtt kezdett fejlesztési program – amikor az öregebb autóbuszokat alvállalkozók vadonatúj, leginkább King Longokkal váltották le – utolsó autóbuszát tavaly végleg leállították. A több cég szerepvállalásával akkoriban beindított konstrukcióban a nagy járatsűrűségű elővárosi vonalakra alacsonypadlós kínai gyártmányú King Long autóbuszokat állítottak be, ezután megjelentek a távolsági kivitelű King Longok a Gyöngyös és Eger térségét érintő nagy forgalmú járatokon; vadonatúj Mercedes Intourók a Tápió–Jászberény felől induló; illetve Temsa Tourmalinok a Bag-Tura térségből a stadionhoz érkező járatain.

Vadonatúj Temsa Tourmalin a Stadion buszpályaudvaron tíz évvel ezelőtt. Már nem is emlékszünk rá... (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

Az alvállalkozós konstrukciót fennállásának tizedik éveben kezdték el felszámolni. Az első intézkedés a távolsági King Longok (vagy ahogy hívták őket a nagyKingák) leállításával kezdődött, helyükre a cseh Icom-tól érkezett Mercedes Intourók álltak be, majd a T&J Buszprojekt Kft. kivonulásával, Color Tours Kft. szerződés megszűnésével a jászberényi térségébe is jutott a kék-fehér Mercedes buszokból. Ezután a Széna tér és Biatorbágy térsége következett, ahová a holland Connexion és R-Net busztársaságoktól érkezett MAN EL283 típusú (a korábban beszerzett SÜ sorozathoz hasonló, de alacsonypadlós és automata váltós) autóbuszokkal űzték ki az elővárosi King Longokat. A térségben ugyanakkor az egyetlen megmaradt alvállalkozó az M6LOG Kft. VDL Ambassador és MAN Lion's Intercity, de néha még Mercedes Intouro, sőt néha Tourismóval is kiegészíti a szűkösen rendelkezésre álló flottát.

Vác a típuscsere után 2019 januárjában

Végül a típusfejlesztésbe a Volánbusz is beszállt, a váci térségben tavaly nyáron 40 alacsonypadlós VDL Ambassador használt autóbuszt állított forgalomba. Majd 2018 utolsó hónapjaiban megérkezett a Volán Buszpark Kft. által lebonyolított beszerzésen nyertes száz Credo Econell autóbusz is, amelyekből a legtöbb a gödöllői, váci térségben állt fogalomba, de vett állományba belőlük a monori, szigethalmi, ceglédi üzemegység is. Az év végére ezzel sikerült az utolsó King Long autóbuszt is leállítani.

A legújabb száz Setra S 415 UL Business Class első példányai a stadionos tárolón 2019. március 16-án

A sok helyről hallott, további új autóbuszok érkezésének híre egyre valósabbá vált, amikor Cinkotán megjelentek a vadonatúj, honosításra váró autóbuszok. Az első példányok forgalomba állására végül március 14-éig kellett várni, amikor is a Stadion autóbuszállomásra megérkeztek az első új autóbuszok a Tápió térség és Jászberény felől indított járatokon.

Várhatóan a kék–fehér Mercedes Intourókat váltják a keleti oldalon

Az alacsonypadlós, helyközi kialakítású Setra S 415 LE Business Edition autóbuszból százat fognak átadni, rendszámaikat az RFW-401 és RFW-500 közötti sorozatból kapják meg. Egyes elképzelések azt látják valószínűsíteni, hogy legnagyobb részük a holland MAN-eket váltja le a zsámbéki és biatorbágyi térségben, de fokozatos forgalomba állításukkal elköszönünk várhatóan az elmúlt években állományba vett Mercedes Intouróktól (amelyekből több bérelt példányt már visszaadtak a népligeti járatokról), illetve a legjobban elhasználódott MAN ÜL autóbuszokból. A száz új Setra a legutóbbi Credo Econellekkel ellentétben fehér színű lett, amelynek akár jelentősége is lehet a közeljövőben várható, egy buszos társaságba irányuló átszervezési törekvéseknek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.