Újra lesz állami áruszállító vasútvállalat?

iho   ·   2020.02.25. 09:00
0001_DSCF7126_180703__Erd__1116022_RCHUN_800

Kovács Imre, a Rail Cargo Group (RCG) igazgatósági tagja, a Rail Cargo Hungaria (RCH) elnöke közölte, hogy tárgyalások folynak a magyar állam és az RCG között a magyar leányvállalat részbeni visszavásárlásáról – írja a Magyar Nemzet. A tulajdonrész vásárlása mindkét félnek igen kedvező lehet: Magyarország a Cargo 2008-as privatizációja óta visszaszerezné a nemzeti árufuvarozó vállalatot, az RCH további prosperálása érdekében viszont szüksége van állami segítségre, első sorban a közszolgálati jellegű egyeskocsi-fuvarozás életben tartása érdekében.

RCH-s tehervonatok várakoznak Hároson (képek: Vörös Attila)

Az egyeskocsi-fuvarok költsége jelentős, gyakorlatilag veszteséget termelnek, a klímavédelmi intézkedéseknek mégis egyik alappillérük: a közúti szállítás egyre jelentősebb részét terelnék a vasútra. Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartása állami támogatás nélkül elképzelhetetlen, Ausztriában például már működő modell van erre, de hazánkban is kidolgozás alatt van egy erre épülő rendszer. Az RCH teljesítményének jelenleg negyedét teszi ki ez a fuvarozási szegmens.

Kargós teher robog a 70-es vonalon Párkány felé

Az elmúlt tíz év komoly fejlődést hozott az RCH életében. Az osztrák fél a privatizációs szerződésben foglaltak szerint 43,5 milliárd forint értékben hajtott végre fejlesztéseket, ezek leglátványosabb eleme, hogy az elavult járműparkot nagyrészt korszerűbbre cserélték. Ma az RCH 45 saját, korszerű mozdonnyal dolgozik és saját képzett végrehajtó személyzete is van.

Érdekes a kínai vonal a történetben. A Nemzet cikke is részletezi, hogy a COSCO Shipping Group tagvállalata, az Ocean Rail Logistics S.A. 2019. őszén 15 százalékos részesedést szerzett a BILK Zrt.-ben, ami a Rail Cargo Group tulajdona. Szintén tavalyi hír, hogy az RCH a kínaiaktól rendelt mozdonyt: két elektromos hibrid tolató- és két vonali, last mile modullal szerelt villanymozdonyt terveztet és bérel a teherfuvarozó cég a kínai CRRC-től 20+20-as opcióval.

Az iho úgy tudja, a közelmúltban nem volt ugyan konkrét megbeszélés az RCG és a magyar kormány képviselői között, de az informális kapcsolatot fenntartják a felek. Legközelebb – a Magyar Nemzet írásának tárgyától függetlenül – márciusban, fél évvel az RCH és a szakminisztérium ITM között létrejött stratégiai megállapodás aláírása után tekintik át a helyzetet, jelesül azt, hogy mi valósult meg a dokumentum sarkalatos pontjaiban foglaltakból. Ezeket a tételeket egyetlen hangsúlyos mondatban lehet összefoglalni, és ez így hangzik: a cél a vasút versenyhelyzetének erősítése.

Az RCH–CRRC-szerződés aláírása 2019. szeptemberében

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.