Malév: van még remény
A szerelmesek napjaként emlegetett február 14-én repülik a Malév Boeing 737-600-as típusú gépeit az Egyesült Államokba. Amint az AIRportal.hu jelezte, a Phoenix Goodyear repülőtéren alkatrészeire szedik majd a gépeket. Mint előző cikkünkben elmondtuk, a 737-es család legkisebb tagjai valószínűleg a Malév túlélése esetén sem maradtak volna a flotta részei: ez a géptípus 109 férőhelyes, de nagyságrendileg ugyanannyit fogyaszt, mint a 189 székes 737-800-as típus, ezért a légitársaságok nem akarják sem kibérelni, sem megvenni ezeket az alig 10 éves repülőgépeket, hiszen a mai helyzetben nem lehet gazdaságosan üzemeltetni őket.
A február 3-án leállt Malév 737-esei jelenleg még az írországi Shannon repülőterén várakoznak. A nagyobb 700-as és 800-as típusok egyelőre maradnak a repülőtéren, arra várva, hogy egy európai légitársaság újra lízingbe vegye őket.
Erre több lehetőség is mutatkozik, hiszen a magyar légitársaság korábban létrehozott Malév Express néven egy önálló leányvállalatot. Ez a cég még ma is létezik, információink szerint minden szükséges engedéllyel rendelkezik. Kérdés azonban, hogy a tulajdonosi kapcsolat miatt az EU számonkérheti-e a cégen a Malév kötelezettségeit, vagyis a cégre hárítják-e a Malév állami támogatásai visszafizetését.
A cég 2002 és 2005 között négy CRJ-200ER típusú repülőgépet üzemeltetett, de a pénzügyi eredmények alapján a vállalkozás beszüntette működését. A gépek közül ma már csak egy van Ferihegyen, kissé megkopott állapotban várja, hogy sorsáról döntés szülessen. Valószínűnek tűnik azonban, hogy ez a gép töbé már nem repül, de emblematikus figurája lehet a feltámadó légitársaságnak. Egyik társa időközben Szudánba került, ott ugyan megmaradtak rajta a Malév színei, de már a Nova Airways gépeként repül.
A ferihegyi CRJ-n kívül van még egy Malév-festésű repülőgép a Liszt Ferenc repülőtéren: A Magyar Nemzeti vagyonkezelő tulajdonában, de több bank jelzálogjogával terhelt Boeing 767-200 típusú repülőgépet 3 éve állították le, amikor a magyar légitársaság beszüntette a hosszú távú járatokat. Azonban ez a gép sem kapott azóta olyan karbantartást, ami megőrizte volna repképességét, így a 767-es is leginkább alkatrészenként születhet újjá.
A sikeres feltámadásra épp a napokban láthatunk példát is: a 2010 október 9-én leállt Livingston légitársaság 4 Airbus A320-as repülőgéppel fog repülni – ezt ugyan hivatalosan nem jelentették be, de erre utal, hogy a shannoni repülőgépfényező-műhelyből tegnap kigördült az első Livingston-festésű A320-232 típusú repülőgép, amely korábban az orosz AviaNova légitársaság tulajdonában volt.
A légitársaság 2003 és 2010 között a Milánó-Malpensa repülőtérről repült, és idén február 16-ára oda is hívták a sajtót „egy nagy bejelentésre”. A bemutatkozásról az iho.hu is be fog számolni. Ha pedig a kékorrú Malév-gépek helyén új légitársaság alakul, természetesen arról is tájékoztatjuk olvasóinkat.