Szétbontásra viszik a legkisebb Malév-737-eseket

iho/repülés   ·   2012.02.14. 09:39
cim_1

Az AIRportal.hu értesülései szerint az íroroszági Shannonból ma repül át az Egyesült Államokba néhány a Malév hat egykori 737-600-asából, a leadott repülési tervek szerint az út célja „part-out & scrap”, vagyis a használható alkatrészek, hajtóművek, ülések és egyebek kiszerelése, majd a repülőgépek szétbontása.

Korábban ír forrásokra hivatkozva jeleztük, hogy a Malév leállása utáni éjszaka Shannonba átrepült Boeing 737-es gépeket a lízingelő cég, az ILFC a Malévval kötött megállapodás szerint egy ideig még ott tartja arra az esetre, ha sikerülne a társaságot újraindítani.

A 737-600-asok, tehát a gépcsalád legkisebb példányai azonban feltehetően akkor sem maradtak volna a Malév állományában, ha a társaság nem szünteti meg a tevékenységét. Erre a megbízott vezérigazgató, Limburger Lóránt is utalt abban az interjúban, amit még decemberben adott az iho/repülésnek, és amelyben természetesen még nem a cég összeomlásáról, hanem a lízingszerződések újratárgyalásáról volt szó. Akkor a vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy „lesznek kisebb módosulások az elkövetkező időszakban ennek a tárgyalássorozatnak az eredményeképpen, pont a hatszázasok tekintetében”.

A globális trendeket figyelve ugyanis ettől a géptípustól a légitársaságok inkább megszabadulni igyekeznek, mint ahogy az európai Airbus keskenytörzsű családjának  hasonló nagyságú legkisebb tagja, az A318 sem vált piaci sikerré. E gépek ugyanis ugyanolyan (vagy az A318-as esetében hasonló teljesítményű) hajtóművekkel és rendszerekkel repülnek, mint a nagyobb 737-es változatok, a 700-as, 800-as és 900-as, vagy mint a nagyobb Airbus-keskenytörzsűek, az A319, az A320 és az A321. A lerövidített és ezért kisebb befogadóképeségű gépek üzemanyagfogyasztása és általában üzemeltetési költsége tehát javarészt megegyezik a nagyobb gépekével, miközben azonban az egy utasra vetített költség épp ezért jóval magasabb, még akkor is, ha tele van a gép.

A 100-110 személy szállítását a társaságok inkább a regionális utasszállítók valamelyik, eleve erre az utasszámra fejlesztett és optimalizált típusával oldják meg, nem a nagyobb gépek rövidtörzsű változatával. Jellemző, hogy ezeket a gépeket nem vonták be a fejlesztési programokba sem: a Boeing 737-600-asnak nem lesz MAX változata, mint ahogy az A318-asból sem lesz A318neo.

Kapcsolódó hírek