Végre elindul a személyforgalom az Érd–Érd alsó összekötővágányon!

Vörös Attila   ·   2023.08.23. 09:00
4669_XS105677_230822_

A 40a vonal felújításánál ennek kellett volna lennie az első lépésnek, végül az utolsó lett. De már csak négyet kell aludni...

Lassan egy éve már, hogy átadták a forgalomnak a 40a vonalat a 30a-val összekötő egyvágányos, bő egy kilométer hosszú villamosított pályát. Segítségével a pécsi vonalon fekvő Érd állomásról lehet lejutni a fehérvári vonalra Érd alsó felé, és vissza. Az összekötővágánynak két fontos funkciója, van, illetve lett volna:

  • A 40a vonal Kelenföld–Érd szakaszának felújításakor jöhettek volna erre a tehervonatok a hosszú, dízeles és költséges Fehérvár–Börgönd–Pusztaszabolcs kerülőút helyett;
  • A személyforgalomban új, jobb alternatívák vezethetők be.

Az elsőről már lekéstünk, erre utal a cikkünk bevezetője is, hiszen az összekötőt csak 2022. októberében kötötték be fizikailag a 30a-ba, hogy kicsivel később a biztosítóberendezés felélesztésétől már a forgalomnak is átadják az új vonalat.

A Vamavnál gyártott kitérők daruzása Érden 2022. október 11. éjjelén (fotók: Vörös Attila)

Az elmúlt csaknem egy évben a V-Híd által – a kezdeti tervekhez képest több, mint dupla áron – 8,6 milliárd forintért megépített vasutat csak néhány pályafenntartási menet, mérővonatok, pár karbantartásra igyekvő Flirt motorvonat és néhány kósza tehervonat próbálta ki.

A 30a-vonalba beépített kitérőknek legalább egyszer viszont már jó hasznát vették, amikor Tárnok bejáratán maradt fekve egy startos mozdonyvonat, és a kitérőknek hála a forgalmas 30a-n az egyvágányos rész csak egészen rövid lett – a késések pedig nem szabadultak úgy el, mintha már Nagytététnytől egyvágányoztak volna.

2020-ban készült el a pálya

A MÁV-Start augusztus 28-ától több vonalon módosít a vonatok menetrendjén, erről részletesen ebben a cikkben írtunk. A változtatás egyik fontos eleme, hogy a reggeli órákban három gyorsított személyvonat Érd állomásról a 30a vonalra kanyarodik rá, és ott folytatja útját Kelenföldre. Ez lesz tehát az első alkalom, hogy az összekötővágányt arra használják, amire megépítették.

A legelső érintett járat augusztus 28-án hétfő hajnalban, kora reggel a 8099-es vonat lesz, ez Dombóvárról 3:48-kor indul, Érd állomáson 5:49-kor jön el, Érd alsón pedig két perccel később, 5:52-kor áll majd meg.

Nyitóképünkön: a 40a vonal személyvonata alatt robog el egy balatoni gyorsvonat – mindkettő a Déli pályaudvar felé. A bal alsó sarokban kanyarodik az összekötővágány.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek