Veszélyes vasúti átjáró: akkor ne is járjon a busz

iho/közút   ·   2012.10.04. 09:45

A kunszentmártoniak helyi busza már több évtizede ugyanazon a jól bevált útvonalon halad. A közlekedési felügyelőség nemrégiben megállapította: az útszakasz egyik vasúti átkelője balesetveszélyes, a jogszabályi előírások alapján menetrend szerinti járat nem haladhat át rajta. Vajon mivel fognak bejutni az ott élők a belvárosba? – teszi fel a kérdést a Szolnok megyei portál, a szoljon.hu.

Nyár végén helyszíni szemlét tartott a MÁV Zrt., a Jászkun-Volán Zrt., a polgármesteri hivatal és a közlekedési felügyelőség a helyszínen. Előzménye annyi volt, hogy a vasúttársaság tudomást szerzett arról, önkormányzati üzemeltetésű menetrendszerű busz közlekedik egy olyan vasúti átjárón keresztül, melynél nincsen se félkaros, se fénysorompó felszerelve. Mindezt jelezte a megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségének is, akik a hiányosságokat megállapították.

– A hatóság felhívta a figyelmünket, hogy így jogszabálysértő ennek a busznak a közlekedése – magyarázza Nagy Kálmán, a polgármesteri hivatal műszaki osztályának vezetője. – Minden más jármű közlekedhet itt, csak a menetrend szerinti járat nem – teszi hozzá.

A polgármesteri hivatal jogászai természetesen utánajártak a hatályos jogszabályoknak, e szerint valóban tiltott a menetrendes buszok áthaladása a nem biztosított vasúti átkelőhelyen.

– Így nem vállalhatja az önkormányzat itt a menetrend szerinti buszközlekedés üzemeltetését, hiszen bármilyen baleset történik, mi vagyunk a felelősek – mondja dr. Péter Zsuzsa. – Érdekes azonban a törvényi megfogalmazás: a tiltás nem vonatkozik a különjáratos vagy az igényvezényelt szolgáltatásra. Természetesen a legjobb megoldás az átjáró biztonságossá tétele, erre azonban a közeljövőben nem sok az esély.

– Több százmillió forintról van szó ugyanis – árulja el Nagy Kálmán. – Nemcsak sorompót és fényjelző berendezést kellene építenünk, hanem a 45-ös számú út közelsége miatt egy jobbra, valamint egy balra kanyarodó sávot is. Azaz egy egészen komoly közlekedési csomópontot. Erre városunk jelenlegi forráshiányos költségvetéséből nem tudunk költeni – fűzi hozzá az osztályvezető.

– Ráadásul az M44-es gyorsforgalmi út majdani építése során nyomvonal-áthelyezés várható, ezért pályázati támogatásra sem számíthatunk – ezt már dr. Czuczi Mihály polgármester jelentette be azon az augusztus végi képviselő-testületi ülésen, melyen a buszkérdés is téma volt. Abban a képviselők megegyeztek, a volt állami gazdaságban élők városba jutását a helyi járattal mindenképpen biztosítani kell, kérdés azonban, hogyan.

– Egyeztetést kezdtünk a közútkezelővel és a MÁV-val is, valahogyan segítsék a vasútiátjáró-csomópont kialakítását. Úgy gondoljuk, ennek kiépítése nem kizárólag a mi feladatunk – állítja Nagy Kálmán. Mindez azonban sok időt vesz igénybe, és még több pénzt. Hacsak... a menetrend szerinti táblát ki nem cserélik egy más feliratúra.

A volt állami gazdaság környékén legalább negyven ember él, akik mindennap az érintett helyi járatú busszal utaztak be a központba. Információink szerint a busz most csak a téglagyárig közlekedik, azaz megáll még a vasúti átkelő előtt.

– Semmivel nem biztonságosabb, ha a diákok és felnőttek kerékpárral mennek át a síneken – véli Nagy Kálmán osztályvezető. Az ott lakó szülők is úgy vélik, egy tapasztalt, többéves gyakorlattal rendelkező sofőrre szívesebben rábíznák gyermeküket, mint hogy egyedül elengedjék őket az átjáróhoz.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Megújul az innsbrucki főpályaudvar

iho/vasút   ·   2025.10.30. 16:20

Jelenleg még csak az előkészítő munkák zajlanak. A cél, hogy a 2030-as évek közepére egy, a személy- és áruszállítási igényeket minden szinten kielégítő csomóponttá fejlődjön a létesítmény.