Vitorlázó ifi-vb: sok terepleszállás, kevés jó idő

Nagy László   ·   2011.08.14. 12:00
cimkp

Grid, azaz rajtrács: lesz-e ma felvontatás?

Utazás, első edzőnap (augusztus 2., 3., 4., 5.): reptér a dombtetőn

Idén négy fiatal vitorlázórepülő pilóta, Kapuy Ádám, Kapuy Gábor, Oltvai Csaba és Marcsek Mihály kapott lehetőséget, hogy összemérhesse tudását és felkészültségét más régiók és országok pilótáival a Junior World Gliding Championship (JWGC) keretében. Ádám a standard kategóriában, míg másik 3 pilótánk a club kategóriában versenyez két és fél héten át.

A Freudenstadt-Musbach város mellett elterülő repülőtér Budapesttől 1000 kilométerre van, Stuttgarttól délnyugatra. Az elutazást augusztus 2. délutánjára időzítettük, hogy a repülőtér nyitására, azaz másnap délelőttre megérkezhessünk. Ádám, Gábor és kisegítőik, (Kis) Nagy László és Kozsán Péter Budapestről, Csaba és Kmetovics Milán Szegedről, míg Misi és Dömösi Zoltán Nyíregyházáról vágott neki a hosszúnak ígérkező autóútnak. Mindannyian augusztus 3-a délután érkeztünk meg Bécs, Linz, Salzburg, München, Augsburg és Stuttgart érintésével.

A repülőtér már első látásra több érdekességet tartogatott a versenyzők számára. A füves pálya egy dombon helyezkedik el, ennek következtében a felvontatás csak az egyik irányból lehetséges. A pályát több betonút is keresztezi, ezeket a repülés idejére lezárják a szervezők. A vontatópilóták leszállás előtt eldobják a vontatóköteleket, a felvontatás befejeztével nem kis keresgélés után lehet csak megtalálni ezeket. A pályán autóval közlekedni tilos, így a repülőgépeket felszállás előtt a gridre, illetve a leszállás után a nyűgözőhelyekig vagy a szállítókocsikig a kisegítőknek kézzel kell eltolniuk, ami egy vízzel feltöltött Discus esetében már nem is olyan egyszerű feladat.

Leszálláskor leáll a forgalom a betonúton

A repülőtér érdekességeinek és helyi specialitásainak elsajátítása után már következhetett is az első edzőnap augusztus 4-én. A feladat mind a club, mind a standard kategóriának ugyanaz az AAT feladat volt, annyi különbséggel, hogy a club 3 órás, míg a standard 2 órás időtartamot kapott. Ennek során mindenkinek lehetősége nyílt a terület  megismerésére, a vontatás és a végsiklás gyakorlására. A pilóták az időjárással meg voltak elégedve, és mindannyian egy jóízű repüléssel zárták a napot. Sajnos az augusztus 5-ei kötelező edzőnap az időjárás miatt elmaradt, így a közeli város megismerésére is szakíthattunk egy kis időt.

Második edzőnap és megnyitó (augusztus 6.): a hangulat jó, az idő nem annyira

Már a reggel 7 órai ébredésünkkor sem kecsegtetett túl jó időjárás, az egész repülőtéren elterülő köd csak pár száz méteres látótávolságot tett lehetővé. De a versenyre és a 10:30-as gridzárásra való tekintettel azonnal elkezdtük felkészíteni repülőgépeinket a felszállásra. A meteorológus a termikaktivitás végének a 4 órát adta meg, a club kategória első felszállását pedig egészen 2 óráig tolták, így pilótáink már tisztán látták, hogy nehéz napnak néznek elébe. Az ebben a kategóriában résztvevő pilótáink minden kitartásuk ellenére mind visszaszállni kényszerültek más országok pilótáival egyetemben. A sorozatos visszaszállások következtében a rendezőség a vontatás leállítása és a nap lefújása mellett döntött. Így ismét lehetőségünk nyílt a repülőgépeink lenyűgözésének és szétszedésének a gyakorlására. Két cseh pilóta, bátorságuk következtében, a reptér közelében terepreszállásra kényszerült.

Miután rendeztük sorainkat, felkészültünk a megnyitóra. Az ünnepség 7 órakor kezdődött Freudenstadt város főterén. A csapatok felvonulása, a megszokott beszédek és a FAI-zászló felvonulása után a téren óriási buli kerekedett egy német DJ-nek és egy ismeretlen német zenekarnak, no meg persze a rengeteg barátkozni vágyó versenyzőnek köszönhetőn.

A magyar ifiválogatott a vb-megnyitón

Első versenynap (augusztus 7.): kiállás volt, repülés nem

A megelőző éjszaka ismét rengeteg esőt és erős szelet tartogatott számunkra. Ha ez így folytatódik, Németország lesz a világ legnagyobb rizstermesztője. Az egész éjszaka tartó eső után a szervezők most sem tettek le arról, hogy gridet állítsanak fel. A napot a standard osztálynak délelőtt lefújták, de a club osztály felszállásának időpontját 15:15-re írták ki. A felvontatás elkezdését a menetrendszerűen megérkező 4 órás eső gátolta meg, így a  nap ismét alakizással telt.

Második versenynap (augusztus 8.): nyűgözött gépek a starton

Előző éjszaka végre nem esett az eső, de az örömünk nem tarthatott sokáig, mert délelőtt nemcsak az esővel, hanem erős széllel is meg kellett küzdenünk, ami 11 fokos külső hőmérséklettel párosult. A szervezőség közölte, hogy a repülésre nem sok esélyt lát, de a 2 órási griddel újra megpróbálkoznak. Amint az összes repülőnket felállítottuk a startra, az erős szélre hivatkozva ismét törölték a versenyszámot, és mindenkit megkértek, hogy jól nyűgözze le a repülőgépét az érkező zivatar miatt. Így a nap ismét alakizással telt el. A griden, mivel több napja nem változott a gridsorrend, egyre több nyűgözött repülőgépet látni.

A fiatalúr nem szunyókál, hanem beakasztja a vontatókötelet

Harmadik versenynap (augusztus 9.): repülés helyett gokart

Ismét eső, összefüggő felhőzet és erős oldalszél. A reggeli eligazítást 12:30-ra, majd 13:30-ra halasztották. A délutánra előrejelzett zivatarok kialakulásának és az erős oldalszélnek köszönhetően a napot ismét törölték, így lehetőséget a mezőny a gokartozás rejtelmeiben merült el.

Negyedik versenynap (augusztus 10.): este hatra elfogytak az emelések

Egy nagyon hideg éjszakát követően az előrejelzéseknek megfelelően eső és erős szél nélkül, de ismét köddel indult. Amint a nap is kisütött, egyre inkább látszott, hogy a napot pilótáink repüléssel fogják eltölteni. Az első felszállás időpontját 12 órára tervezte a szervezőség. Mindkét kategória A és B feladatot is kapott, de az időjárás javulásának köszönhetően az A maradt érvényben. A club kategória egy 276 kilométeres, a standard pedig egy 321 kilométeres racing taskot kapott feladatként. Nem sokkal a felvontatás megkezdése előtt Gábor műszaki okok miatt kitolni kényszerült, míg Csaba és Misi rendben 12:00 órakor az első sorból elstartolhattak és 13:30 körül el is indulhattak a feladatuk megrepülésére.

Ádám a club kategória után kezdhette csak meg repülését. A felvontatás lassan és nagyon nyögvenyelősen zajlott, kivált az után, hogy a litván pilóta felszállás közben leoldott. Így Ádám a többi standard géppel egyetemben nagyon későn, csak 14:15 körül kezdhette meg 321 kilométeres feladatát. Csaba sajnos az első fordulópont környékén alacsonyra került (ezt a többiek is többször átélhették a táv folyamán), és terepre szállni kényszerült. A repülés során a felhők száma folyamatosan csökkent, majd idővel az ég teljesen ki is kékült az útvonal mentén. Misi az utolsó fordulópont előtt szintén terepre kellett, hogy szálljon, majd őt Ádám is követte, miután az időjárás hat óra környékén teljesen lecsengett. Gábor egy jó repülést követően fél hat környékén szállt le a repülőtéren. A standard osztályból senki sem ért haza, így Ádám 234 kilométeres távja szintén szép teljesítmény volt.


Kicsi a Cub, de erős, a felvontatás mégis elég nehézkes volt

Ötödik versenynap (augusztus 11.): egy, csak egy termik volt talpon a vidéken

Reggel már látszott, hogy az előző naphoz képest romlott az időjárás, ezt a meteorológus is megerősítette. A felhőalap a reptér magasságához képest az egész nap 700 méternél tovább nem emelkedett. A szonda (Duo Discus) repülőgép a reptér közvetlen közelében gyenge emeléseket talált, így a club osztály felvontatása 13:45-kor el is kezdődött. Miután a versenyszervezőség látta, hogy az egész clubmezőny a reptér nyugati oldalán található egyetlen termikben volt képes emelkedni, a standard osztály felvontatását le is állította. Ezután a club osztály is hamarosan a földön találta magát, így mindkét osztály versenyszáma érvénytelen volt. A griden ismét egyre több repülőgép nyűgözve várt a következő felszállásra.

Van, aki már a földön, van, aki még végsiklásban: vízballasztdobás leszállás előtt

Hatodik versenynap (augusztus 12.): leszállás a modellreptéren

Ismét nem túl erős termikeket és nem túl magas felhőalapot ígért a meteorológus. A felvontatás újra nagyon elhúzódott, és a körülbelül 80 versenyzőt 1 óra 40 perc alatt sikerült a levegőbe juttatni. A club osztály felvontatása után sajnos Csabi visszaszállni kényszerült, és így csak a standard osztály felvontatása után követhette versenytársait, ami nagymértékben megnehezítette a feladatát. Eközben a felvontatott standard gépek közül is többen visszaszálltak a reptérre. Minden pilóta küzdött a levegőben maradásért, a gyenge emeléseket keresgélte. Ádám sajnos az első fordulópontot érintve Villingen város mellett egy modellrepülőtéren kényszerült leszállni, így a 34. helyen zárta a számot. Misi sajnos hasonló helyzetbe került, és ő is az első fordulópont mellett szállt le, a 40. helyen végzett a nap során. Gabi és Csabi hazaért, így a 11. és a 24. helyezést sikerült elcsípniük, az összetett eredménylistán mindketten előrébb léptek.

Nyíregyházi PIK a német gyep felett: eddig kevés versenyszám volt, kevés esély nyílt a sikeres bemutatkozásra. <br />(a képeket Katja Soikkeli, Lothar Schwark és Tobias Seitz készítette)

A beszámolót folytatjuk.

Kapcsolódó hírek